Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch

  • Text
  • E
  • Svr
  • Type
  • Pace
  • Pace
  • Jaguar
  • Formule
  • Nieuwe
  • Auto
  • Elektrische
Lassen Sie sich elektrisieren in der Frühjahrs-Ausgabe 2017 des Jaguar Magazins: Wir stellen Jaguar's revolutionären I-PACE vor, zeigen digitale Diamanten, die mithilfe neuester 3D-Technologie erstellt werden und freuen uns über Jaguar's Rückkehr in die Formel E. In Schweden entdecken wir im F-PACE die Stadtfluchten nahe Göteborg, die kaum jemand kennt und in Texas lassen wir den F-TYPE SVR mit seinen rund 322 km/h auf die Straße. Es gibt viel zu entdecken in der neuen Ausgabe des Jaguar Magazins!

FORMULA MARKE FORMULE E

FORMULA MARKE FORMULE E 36 THE JAGUAR

FOTO’S: SPACESUIT/LAT TEAM PER TEAM DE COUREURS PANASONIC JAGUAR RACING Adam Carroll (26/10/82) De uit Noord- Ierland afkomstige Adam Carroll brengt een schat van ervaring in het team binnen, onder meer als testrijder voor het F1-team BAR-Honda. Adam heeft eveneens bij de IndyCar- en de DTM-competitie gereden, won maar liefst vijf races in de F1-aanloopserie GP2 en werd in 2009 eindwinnaar van de A1GP. Mitch Evans (24/6/94) Mitch Evans is de protegé van F1-legende Mark Webber. Hij begon al op z’n zesde te karten in thuisbasis Nieuw-Zeeland, won de Grand Prix van Nieuw-Zeeland toen hij pas 16 was en pakte amper twee jaar later de GP3-titel. Hij heeft ook geracet en wedstrijden gewonnen in de GP2. ABT SCHAEFFLER AUDI SPORT Lucas di Grassi (11/8/84) Braziliaan Daniel Abt (3/12/92) Duitser MS AMLIN ANDRETTI Robin Frijns (7/8/91) Nederlander António Félix da Costa (31/8/91) Portugees DS VIRGIN RACING Sam Bird (9/1/87) Brit José Maria López( 26/4/83) Argentijn FARADAY FUTURE DRAGON RACING Jérôme D’Ambrosia (27/12/85) Belg Loïc Duval (12/6/82) Fransman MAHINDRA RACING Nick Heidfeld (10/5/77) Duitser Felix Rosenqvist (7/11/91) Zweed NEXTEV NIO Nelson Piquet Jr ( 25/7/85) Braziliaan Oliver Turvey (1/4/87) Brit RENAULT E.DAMS Nico Prost (18/8/81) Fransman Sébastien Buemi (31/10/88) Zwitser TECHEETAH Jean-Éric Vergne (25/04/1990) Fransman Ma Qing Hua (25/12/87) Chinees VENTURI Stéphane Sarrazin (2/11/75) Fransman Maro Engel (27/8/85) Duitser Jaguars talent Mitch Evans (links) was al een hit op #fanboost De elektrische motor werd geleverd door McLaren (van hun P1-supersportwagen), het chassis door Dallara (die voor het F1-team Haas werken), de vijfversnellingsbak door de Britse competitiespecialisten van Hewland, en F1-legende Williams ten slotte ontwierp de 150 lithiumionbatterijcellen die de auto moeten aandrijven zowat het equivalent van 300 laptop- of 4000 gsm-batterijen. De samenwerking wierp indrukwekkende vruchten af: met een vermogen van 200 kW of 270 pk en een gewicht van minder dan 900 kg trekt de Formule E-auto in minder dan drie seconden op tot 100 km/h even snel als de extreemste hypercars ter wereld. Om het kampioenschap de nodige spankracht te geven en de kosten te drukken, reden alle 10 teams tijdens het eerste seizoen met exact dezelfde auto. Vandaar de heroïsche duels. Vanaf het tweede seizoen werd Formule E een meer open kampioenschap, waarbij de fabrikanten alles mogen ontwikkelen wat achter de batterij zit: motor, versnellingsbak, batterijomvormer en achtervering. Terug naar Peking 2015. De geavanceerde auto’s van Renault e-Dams zagen er flitsend uit en Buemi domineerde het tweede seizoen. Hij werd de eerste Formule E-coureur die het maximum aantal punten pakte door pole position te bemachtigen, de snelste ronde te rijden en de race te winnen. Even leek het erop dat de spankracht waar we zo van hielden wel eens uit de Formule E kon verdwijnen. Helaas voor Buemi bleek dat uiteindelijk niet het geval. Voor de start van de laatste race van het seizoen in Londen hadden Buemi en zijn oude rivaal Lucas di Grassi evenveel punten. Kort na de start, in de razendsnelle aanloop naar bocht nummer drie, ging Di Grassi te laat in de remmen en raakte hij achterop Buemi. De rest van de wedstrijd was op z’n minst bizar te noemen. In afwachting van het vijfde seizoen, waarin de volgende generatie batterijen met een langere levensduur zal worden gelanceerd, heeft iedere coureur twee auto’s en wisselt hij halfweg de race van exemplaar. Na het ongeval hinkten zowel Buemi als Di Grassi naar de pits en wisselden ze van auto. Door die vroege wissel kon geen van beide coureurs de wedstrijd meer winnen. In plaats daarvan werd het kampioenschap een race tegen de klok wie kon de snelste ronde neerzetten en zo de twee bonuspunten pakken? Nadat hij in de pits had gewacht op een vrije baan, won Buemi de strijd en pakte zowel de titel van beste coureur als van beste team. Het derde seizoen werd in oktober afgetrapt in Hong Kong. Het circuit was zonder twijfel een van de meest verbluffende locaties uit de racegeschiedenis en liep langs de Central Harbour en bezienswaardigheden als de Star Ferry Pier en City Hall. Na Hong Kong volgde nog het circuit van Marrakech (ik zei toch dat we de coolste steden ter wereld bezochten). Het derde seizoen wordt in februari voortgezet in Buenos Aires. Ik hou van de autosport en verlang al naar de volgende race, maar laten we de echte missie van Formule E niet vergeten: het beeld van elektrische auto’s bijstellen, de technologie erachter ontwikkelen en het gebruik ervan stimuleren. Het leidt geen twijfel dat elektrische auto’s een centrale plaats innemen bij de ontwikkeling van nieuwe automodellen en dat de verkoop ervan exponentieel groeit; in mei 2016 waren er wereldwijd in totaal al meer dan 1,5 miljoen oplaadbare elektrische voertuigen verkocht. Toen Jaguar zijn instap aankondigde, benadrukte het merk dat het raceprogramma de ontwikkeling van zijn elektrische wegauto’s moest voortstuwen, maar niemand dacht dat het zo snel zou gaan. Bij de presentatie van het I-PACE concept werd echter duidelijk wat we op die dramatische dag in Peking in 2014 allemaal dachten Formule E begeestert niet alleen de fans, maar zal ook onze kijk op auto’s voorgoed veranderen. THE JAGUAR 37