Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch

  • Text
  • E
  • Svr
  • Type
  • Pace
  • Pace
  • Jaguar
  • Formule
  • Nieuwe
  • Auto
  • Elektrische
Lassen Sie sich elektrisieren in der Frühjahrs-Ausgabe 2017 des Jaguar Magazins: Wir stellen Jaguar's revolutionären I-PACE vor, zeigen digitale Diamanten, die mithilfe neuester 3D-Technologie erstellt werden und freuen uns über Jaguar's Rückkehr in die Formel E. In Schweden entdecken wir im F-PACE die Stadtfluchten nahe Göteborg, die kaum jemand kennt und in Texas lassen wir den F-TYPE SVR mit seinen rund 322 km/h auf die Straße. Es gibt viel zu entdecken in der neuen Ausgabe des Jaguar Magazins!

FORMULE E

FORMULE E Jaguar keerde vorig jaar terug naar een wereldkampioenschap in de autoracerij in de straten van Hong Kong (rechts). De I-TYPE legde in de stuurvaste handen van coureur Adam Carroll (rechtsonder) zijn eerste rondjes af. Auteur Nicki Shields (linksonder) bracht verslag uit van de wedstrijd. In september 2014 liet de Formule E luid van zich horen met een knal. In de allerlaatste bocht van de allereerste wedstrijd haalde de sport voor het eerst de krantenkoppen. In de strijd voor de overwinning was er contact tussen de auto’s van ex- F1-coureur Nick Heidfeld en Nico Prost, zoon van viervoudig F1-wereldkampioen Alain. Heidfeld maakte eerst een pirouette en vervolgens een salto over het circuit om ten slotte ongehavend met zijn voeten in de lucht in de vangrails te belanden. Sinds die inwijdingsrace heeft het wereldkampioenschap FIA Formule E er al meerdere rondjes rond de wereld op zitten. Geracet wordt er in de straten van een aantal van ’s werelds grootste, meest exotische en meest vooruitstrevende steden. Maar wat is Formule E precies? En waarom heeft Jaguar na 12 jaar afwezigheid besloten om op de kar te springen van dit alternatieve, technologisch geavanceerde, volledig elektrische kampioenschap waarin alle regels van de traditionele motorsport overboord worden gegooid? Kan een race waarbij de klimaatverandering centraal staat de wereld echt veranderen? Toen ik in de zomer van 2014 naar Frankrijk ging voor de eerste Formule E-test, wist niemand wat te verwachten. Op papier zag het er veelbelovend uit: tien teams met 20 snelle, krachtige, indrukwekkend ogende elektrische raceauto’s met een aantal van de beste coureurs ter wereld aan het stuur. Om het allemaal nog wat spannender en intenser te maken, zou een ‘weekendje’ Formule E-racen in werkelijkheid uit slechts één dag bestaan. Dat betekende twee oefensessies, één kwalificatiesessie en de race van vijftig minuten op één dag, en tussen de middag nog een virtuele wedstrijd op simulators. Als zelfverklaarde wetenschapsnerd met een passie voor duurzaamheid en technologie die opgroeide in een nest vol autogekken, leek Formule E voor mij de perfecte hybride. Maar kon het concept echt overtuigen? De kinderziektes onthoud je altijd het best: in Punta Del Este (Uruguay) liep het circuit tijdens het eerste seizoen langs het strand en stond de pitstraat na een aantal onverwachte stormen blank een ‘interessante’ situatie als je batterijen van 28 kWh moet opladen in een bemande auto. Later datzelfde seizoen in Moskou stonden er lantaarnpalen in het midden van elke garage niet zo makkelijk om een raceauto omheen te manoeuvreren. En in Parijs werden de wegen pas aan de vooravond van de race afgesloten. De pitstraat was een openbare weg, dus bussen, auto’s en fietsen deelden het asfalt met de raceauto’s. INTRODUCTIE VAN DE #FANBOOST Vanaf 12 dagen voor en tijdens de eerste zes minuten van elke wedstrijd kunnen Formule E-fans online of via Twitter (#FanBoost) voor hun favoriete coureur stemmen. De drie piloten met de meeste stemmen krijgen vijf seconden extra vermogen die ze tijdens het tweede deel van de wedstrijd mogen gebruiken. Geef de zoekterm ‘Jaguar Racing Get Involved’ in en stem op Jaguar-coureurs Adam Carroll en Mitch Evans Maar nu, tweeënhalf jaar later en inmiddels aangekomen bij het derde seizoen, kunnen we stellen dat Formule E alle verwachtingen ruimschoots heeft ingelost. Wie de sport gevolgd heeft, kan onmogelijk ontkennen dat de spanning in de races te snijden is. Dankzij de relatief beperkte aerodynamische grip kunnen de auto’s erg dicht bij elkaar komen en krijg je nagelbijtende duels tussen de coureurs. In tegenstelling tot de F1, waar de aerodynamische grip zo groot is dat de coureurs niet dicht bij elkaar kúnnen racen. En als dat allemaal wat te technisch klinkt, weet dan gewoon dat het verschil tussen de nummers één en twee aan het einde van zowel het eerste als het tweede seizoen van Formule E welgeteld twee punten bedroeg. Het eerste seizoen werd gewonnen door de Braziliaan Nelson Piquet jr., het tweede ging naar de Zwitser Sébastien Buemi. Na de dramatische eerste race van het eerste seizoen in China, bood ook het circuit van Buenos Aires het nodige spektakel. Buemi was vanuit pole position gestart, maar gaf op na een probleem met de ophanging. De Braziliaan Lucas di Grassi nam de koppositie over, maar ook hij moest even later met pech aan de kant. Drie coureurs dongen naar de koppositie, maar uiteindelijk werd Antonio Felix Da Costa vanuit de achterhoede de vierde leider op tien ronden tijd. Hij had eerder in de race slim energie gespaard en profiteerde ook handig van de tijdstraffen die een aantal concurrenten aangesmeerd kregen. Hij zou die dag zijn allereerste Formule E-wedstrijd winnen. Later dat jaar won Piquet jr. de race op Long Beach, 35 jaar nadat zijn vader exact hetzelfde had gedaan in de F1. Het was een bijzonder moment in de geschiedenis van de autosport en voor de familie Piquet. Het was speciaal om in Piquets vreugde en uitgelatenheid te delen tijdens het interview op het podium na de race. Formule E ontstond in 2012, toen gewezen bankier, politicus en milieuvoortrekker Alejandro Agag voor het eerst op de proppen kwam met een volledig elektrische wedstrijdreeks die elektriciteit zou promoten als een opwindend en leefbaar alternatief voor benzine en diesel en die de ontwikkeling van voertuigen met elektrische batterijen zou versnellen. Met weinig meer dan een schets van een haastig, maar uitstekend ontworpen auto op een servet kreeg hij al snel groen licht van FIA-voorzitter Jean Todt voor een kampioenschap dat de vermindering van de CO2-uitstoot centraal zou stellen. Frédéric Vasseur (nu baas van het F1-team van Renault) werd aangesteld om de bestaande spitstechnologie samen te brengen en via het Spark Racing Technology-consortium de eerste elektrische eenzitter te bouwen. FOTO’S: SPACESUIT/LAT 34 THE JAGUAR

SEIZOEN 3 WEDSTRIJDKALENDER Wedstrijd 1: 9 oktober 2016 Hong Kong Wedstrijd 2: 12 november 2016 Marrakech Wedstrijd 3: 18 februari 2017 Buenos Aires Wedstrijd 5: 13 mei 2017 Monaco Wedstrijd 6: 20 mei 2017 Parijs Wedstrijd 7: 10 juni 2017 Berlijn Wedstrijd 9 en 10: 15 en 16 juli 2017 New York Wedstrijd 11 en 12: 29 en 30 juli 2017 Montreal Wedstrijd 4: 1 april 2017 Mexico City Wedstrijd 8: 1 juli 2017 Brussel THE JAGUAR 35