Aufrufe
vor 2 Jahren

BORA Magazine 01|2019 – Polish

  • Text
  • Bora
  • Magazyn
  • Kuchni
  • Systemu
  • Gotowania
  • Produkt
  • Impresje
  • Powierzchni
  • Polami
  • Powietrza
BORA Magazine is published in 13 languages. It invites the reader to learn more about the BORA products and discover fascinating stories behind the brand.

IMPRESJE RAPORT O

IMPRESJE RAPORT O TRENDACH szklarniowych. Sporą część dostępnej przestrzeni zaplanowano w sposób umożliwiający wysiew, uprawę i regularny zbiór plonów. Gromadzone w jednym z pojemników fusy od kawy wykorzystano jako podłoże do uprawy grzybów, a sercem instalacji było akwarium, w którym pływały specjalnie dobrane gatunki ryb. Ich odchody stanowiły cenny nawóz dla zielonych warzyw i ziół wzrastających w podłączonym do hydroobiegu kontenerze. Zrównoważony rozwój, oszczędne korzystanie z zasobów, ograniczenie produkcji śmieci, utylizacja i przetwarzanie odpadów — oto idee, które były dla Aisslingera główną inspiracją podczas projektowania kuchni przyszłości. Jego zdaniem nie powinna ona przypominać wnętrza statku kosmicznego. Powinna raczej być czymś w rodzaju współczesnej biologicznej pracowni alchemicznej: „Wnętrza naszych mieszkań ewoluują wraz ze zmieniającymi się potrzebami i zwyczajami domowników. Koncepcja ‘kitchen farming’ stanowi ciekawą alternatywę dla tych aranżacji kuchni, w których dominują inteligentne urządzenia gospodarstwa domowego.” Artystyczna wizja projektanta urzeczywistniona została dzięki wykorzystaniu najnowszych osiągnięć technologicznych w dziedzinie akwaponiki. Ten stosunkowo niedawno opracowany system produkcji żywności łączy metody stosowane w hodowli ryb z bezglebową uprawą roślin na pożywkach wodnych. Praktyka zakładania upraw na wodzie ma już bardzo długą tradycję, sięgającą czasów starożytnych. Przykładem mogą być uprawy wodne w Tajlandii czy pływające ogrody zakładane przez Azteków. Ograniczona objętość artykułu nie pozwala przedstawić zasad ich funkcjonowania. Są one jednak szeroko omawiane w licznych publikacjach dostępnych w internecie. Pozostaje jeszcze pytanie: dlaczego, na litość boską, przeciętny mieszkaniec dużego miasta miałby zakładać mini-szklarnię w swojej domowej kuchni? Wystarczy przecież odwiedzić najbliższy supermarket, by zaopatrzyć się we wszystko, czego dusza i żołądek zapragnie. Rozpowszechnianie się nowego trendu można wprawdzie tłumaczyć rosnącą popularnością wegetariańskiego czy nawet wegańskiego stylu życia. Jednak argument ten nie wydaje się być zbyt przekonujący. Najprawdopodobniej sprawcą całego tego zamieszania jest układ limbiczny. Być może satysfakcja, jaką odczuwamy zbierając plony z własnoręcznie wysianych upraw, jest swego rodzaju atawizmem, dalekim echem pierwotnego instynktu. Dzięki funkcjonowaniu najbardziej pierwotnej części mózgu pewne aspekty naszych zachowań wciąż odwołują się do naszej łowiecko-zbierackiej „Kitchen farming ma wszelkie zadatki na to, aby stać się kolejnym miejskim trendem.” BARBARA FRIEDRICH U góry i z lewej: Komora klimatyczna (NeoFarms) to przykład wykorzystania testowanej przez NASA technologii aeroponicznej uprawy roślin, w której warzywa, owoce i zioła dojrzewają bez udziału gleby. Wolna od pestycydów płynna pożywką zawierająca składniki odżywcze rozpylana jest bezpośrednio na korzenie roślin w postaci aerozolu. 88 MAGAZYN BORA

Zdjęcie autorki: Bärbel Miebach przeszłości — nawet jeśli ich współczesne przejawy nie wynikają bezpośrednio z potrzeby zdobycia pożywienia. Ale to już temat na osobny artykuł. Sama idea samowystarczalności żywieniowej nie jest oczywiście żadną utopią. Od bez mała dekady jest ona wprowadzana w życie przez mieszkańców wielkomiejskich osiedli. Wspierani przez miasto czy też własnym sumptem — adaptują leżące odłogiem grunty i uprawiają je zgodnie z zasadami permakultury. Przykładem takiej inicjatywy jest ogród społeczny Prinzessinnengärten w berlińskim Kreuzbergu. W balkonowych skrzynkach coraz częściej oprócz ziół dojrzewają także pomidory, a nawet truskawki. Wiele osób dzierżawi nawet wspólnie ze znajomymi ogródek działkowy. Kitchen farming ma zatem wszelkie zadatki na to, aby stać się kolejnym megatrendem. BARBARA FRIEDRICH Barbara Friedrich, wieloletnia redaktor naczelna czasopism i magazynów branżowych poświęconych architekturze wnętrz (w latach 19992016 red. naczelna Architektur & Wohnen); od roku 2016 pracuje jako niezależna autorka, moderatorka oraz jurorka w zakresie designu, projektowania i aranżacji wnętrz. Tworzy też krótkie filmy poświęcone klasykom i ikonom współczesnego designu, które zamieszcza na swojej stronie internetowej www.barbarafriedrich. de oraz w serwisie YouTube. Jest członkinią Niemieckiej Rady Wzornictwa Przemysłowego i zasiada w składzie jury licznych konkursów w dziedzinie designu i projektowania wnętrz. MAGAZYN BORA 89