Aufrufe
vor 5 Jahren

BORA Magazine 01|2019 – Norwegian

  • Text
  • Bora
  • Magasin
  • Opplevelse
  • Produkt
  • Avtrekket
  • Plass
  • Gryter
  • Soner
  • Laget
  • Moderne
BORA Magazine is published in 13 languages. It invites the reader to learn more about the BORA products and discover fascinating stories behind the brand.

Tekst BARBARA FRIEDRICH

Tekst BARBARA FRIEDRICH Bilder STUDIO AISSLINGER/MIRJAM FRUSCELLA & DANIELE MANDUZIO, NEOFARMS

TRENDRAPPORT OPPLEVELSE KITCHEN Farming Fra spireglass til vertikalt grønnsaksbed: Mulighetene for å så og høste på kjøkkenet blir stadig flere. Etter urban gardening kommer det en ny lifestyle trend. Det er ganske vanlig å dyrke spirer i et eget glass på et storbykjøkken. Det må vannes, ristes og tømmes med jevne mellomrom. Men også gressløk, mynte og basilikum vokser i potter i vinduskarmen eller på benken. Selv om slike industrielt fremdyrkede urter ikke trives så godt innendørs. Men nå kommer det en ny trend som kalles «kitchen farming» som nærmest antyder at man skal drive jordbruk på kjøkkenet. Kjøkkenet ble vel nettopp utkåret til det nye statussymbolet og midtpunktet i en moderne boog livsstil? Et allrom til å lage mat i, nyte og føle seg vel i? Og nå skal det være hage her også? Det høres da ut som fake news eller bare tøys og tull. Men det er ikke det! Hvis du googler «kitchen farming» får du utallige tips og eksempler og et fotogalleri: Planteposer som henger på veggen med innhold: grønnsaker i gryter, stilt opp på rekke og rad på hyller og brett, eller hengende ned fra taket; klappstillaser med navn som «vertikal hage» der matvarer vokser på spesielle svamper; til og med bilder av møbler som kjøkkenprodusenter (f.eks. Next125) har utviklet for planter. Moderne design for dyrking av grønnsaker og urter i samme rom som de tilberedes og spises i. BORA MAGASIN 87