Aufrufe
vor 2 Jahren

BORA Magazin – Schwedisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasinet
  • Kokzon
  • Produkter
  • Upplevelser
  • Rostfritt
  • Kokzoner
  • Tekniska
  • Teknik
  • Effekt
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

UPPLEVELSER INTERVJU

UPPLEVELSER INTERVJU Vilka trender präglar just nu köksindustrin enligt dig? Peter Zec: Många betraktar köket som hemmets hjärta och en slags statussymbol. I ett kök med öppen planlösning lagas inte bara mat utan här lever man sitt liv. Därför måste köket alltid uppfylla människors individuella krav och förväntningar. Att använda högkvalitativa material när det gäller inredningen är lika viktigt som att jobba med effektiv energi eller hitta nya lösningar, som till exempel en ångsug som är integrerad i spishällen och suger ångan nedåt. Även “smart“ köksutrustning som kylskåp och spisar kommer att få bli vanligar och vanligare. skönhet, elegans och extravagans, är det alltid vår avsikt att, i första hand, skapa en varm och trygg plats, där familjen kan mötas och trivas. Peter Zec: En sak till: Inom köksdesign spelar en kombination av estetik, teknik och användarvänlighet en stor roll. “Made in Germany“ har en alldeles särskild kraft, eftersom det är något man förknippar med utmärkt produktkvalitet. Detta är viktigt i i köksbranschen där man ofta köper produkter med avsikten att de ska hålla en längre tid. Låt oss titta mot framtiden och morgondagens kök: Vilka grundläggande innovationer får vi vänta oss? “Design är mer än bara en central del av företaget. Det är vad vi brinner för.“ WILLI BRUCKBAUER Willi Bruckbauer: Jag skulle vilja lägga till en sak. Nyligen hade vi en tevekanal från Bayern på besök hos oss i Raubling. De filmade ett program som kallades “köket som altare“. Det handlade om exceptionellt högkvalitativa och därmed dyra kök. Vi märker att det nuförtiden finns fler och fler sådana kök. Därför stämmer det kanske att köket har tagit över efter bilen som ny s tatussymbol. Teveprogrammet, där BORA Produkter förekom i köken som visades, gick ännu längre och presenterade kök som, med sin extraordinära design och inredning, gav nästan ett heligt och mystiskt intryck. Det var åtminstone deras teori. Och våra planerare märker av detta när det gäller kundernas önskemål. De vill ha köksprodukter som är diskreta och raffinerade, men som samtidigt har något unikt över sig. Det är just detta som BORA står för på världsmarknaden just nu och det är naturligtvis rolig. Samtidigt ska det sägas att, bortom ytliga aspekter såsom Peter Zec: Det är omöjligt att ge ett generellt svar som gäller för alla produktkategorier. Men jag tror att köket i allt högre grad kommer att präglas av automatiserade apparater med sofistikerade röst- och analysfunktioner. Digitala assistenter kommer att vara en allt större del av produkterna. Redan idag har ugnar inbyggd sensorteknik och många köksapparater kan styras med hjälp av appar via surfplattor eller mobiler. Robotteknik liksom dator- och informationsteknik kommer garanterat att spela en viktig roll, i synnerhet eftersom de kommer att bilda nya och spännande symbioser med andra produkter. Tänk på hur många apparater som redan idag är ihopkopplade via mobilen. Dessutom kommer sociala frågor och miljöfrågor bli ännu viktigare. 54 BORA MAGASINET

INTERVJU UPPLEVELSER Trots alla tekniska möjligheter som framtiden kommer att erbjuda, är det extremt viktigt för designers att behålla sitt fokus på människan. Detta är viktigare än någonsin nu när mer och mer komplexa processer förekommer i apparaterna vars utseenden präglas av minimalism. Balansen mellan modern teknik och emotionella behov är ett mycket viktigt designelement, även i köksvärlden. Willi Bruckbauer: Jag håller med helt och hållet. Köksmarknaden utvecklas i en otrolig takt. Det som idag är helt omöjligt för oss att förstå kan vara standard om bara tio år? Det räcker att titta tillbaka på det förflutna. Vi började med att säga att vi vill revolutionera köksvärlden. Ångan skulle gå nedåt, inte uppåt och in i näsan. En sådan enkel princip och ändå vågade ingen satsa på idé i början. Idag, på mindre än tio år, är våra ångsugar redan standard. Det som övertygar är alltså det som verkar enkelt och som är lätt att förklara. Självklart består våra produkter av sofistikerad teknik och vi jobbar hela tiden med att hitta nya innovationer, men vi planerar inte att ta fram en ångsug som du kan koppla ihop med telefonen, garagedörren, teven, persiennerna, inbrottslarmet och din elektriska gräsklippare. Kort sagt: trots alla dessa funktioner som i teorin är möjliga, kommer vi i vår framtida utveckling ändå att fokusera på människan. De vill nämligen framför allt att våra produkter ska övertyga och vara användarvänliga. Köket är ju trots allt inget forskningslaboratorium där tekniskt kunniga kockar använder hightech-prylar, utan en plats där man skär grönsaker och kopplar av Trots den sofistikerade teknik som redan finns i alla BORA-produkter, bygger allt vårt utvecklingsarbete därför på följande princip: Det ska vara enkelt och intuitivt. Det leder mig till nästa fråga: spelar köket och matlagningen en stor roll i ditt privatliv? Peter Zec: Jag är en passionerad hobbykock och delägare i en stjärnrestaurang i Berlin - jag lagar självklart gärna god mat även privat. Jag har ett “cleant“ kök i högkvalitativt rostfritt stål, som jag låtit bygga i Italien. Det är ett kök som skulle uppfylla en stjärnkocks krav. När det gäller mat älskar jag mångfalden i det asiatiska köket där man använder mycket färska ingredienser. Även rätter från medelhavet tycker jag oerhört mycket om. Klassiker som antipasti eller fyllda nudlar äter jag lika gärna som en stekt köttbit. Dessutom är jag av åsikten att matkulturen, att laga och att äta mat tillsammans, är en mycket viktig del av umgänget med andra människor. Tänker du på design när du serverar maten? Peter Zec: Enkelt att svara på: ja! Precis som med vilken produkt som helst måste man locka konsumenten. Maten måste se aptitretande ut. Willi Bruckbauer: För mig är det väldigt viktigt hur saker ser ut. Det råder det ingen tvekan om. Men vad som kommer först för mig är att faktiskt gå och handla. Jag är noga med att köpa matvaror av hög kvalitet. Jag kommer från Rosenheim och ser till att produkterna kommer från närområdet. Eftersom jag är född i Bayern gillar jag naturligtvis att sitta i en ölträdgård med en öl och pretzels, men inget går upp mot att laga mat hemma tillsammans med min familj. Jag älskar att lära våra yngsta barn värdet av god mat. Samma sak gäller för företaget. Vi har ett frivilligt matlagningsevent där den enkla regeln lyder: Om det som ställs på bordet är nyttigt, betalar jag notan. Jag är ingen missionär men om man, som jag, är passionerad vad gäller matlagning och arbetar i köksvärlden, är det oerhört viktigt. Jag tror också att bra mat gör dig friskare. Det har ingentingmed tidsanda att göra, utan handlar bara om att försöka bevara det som är sunt och gott. Det är inte alltid en självklar kombination. Professor Bruckbauer, från design via teknik till matlagning tack för samtalet. BORA MAGASINET 55

ONELIFE #38 – English
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
SeeMagazin 2019
M-Puls 4/19
KPM Magazin 2019
BORA Magazin 02/2019
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2018
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2018
LfA Magazin Herbst/Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2017
LfA Magazin Herbst/Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2016
BORA Magazin 02/2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazine 02|2019 – English
BORA Magazine 02|2019 – Czech
BORA Magazine 02|2019 – Danish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – French
BORA Magazine 02|2019 – Italian
BORA Magazine 02|2019 – Dutch
BORA Magazine 02|2019 – Norwegian
BORA Magazine 02|2019 – Polish
BORA Magazine 02|2019 – Sweden
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
SeeMagazin 2019
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
M-Puls 4/19
MPuls 3/19
MPuls 2/19
M-Puls 1/19
KPM Magazin 2019
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018