Aufrufe
vor 3 Jahren

BORA Magazin – Schwedisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasinet
  • Kokzon
  • Produkter
  • Upplevelser
  • Rostfritt
  • Kokzoner
  • Tekniska
  • Teknik
  • Effekt
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

UPPLEVELSER INTERVJU

UPPLEVELSER INTERVJU “Design handlar om permanent förändring och utveckling.“ PROFESSOR PETER ZEC Professor Zec, du är vd för designcentrumet NRW och organisatör för Red Dot Award, ett av världens mest prestigefyllda designpris. Hur många produkter ansökte om Red Dot Award för produktdesign 2017? Peter Zec: Det här året var det 5 500 nya produkter som ansökte om priset. Det är fler än någonsin. Det var producenter och designers från 54 olika länder. Bland dessa finns traditionellt designstarka länder som Tyskland, USA och Taiwan, men även nya intressanta länder som Estland eller Libanon. Vi ser också fler och fler från Kina. Är det framför allt stora, globalt aktiva industriföretag som ansöker om utmärkelser för sina produkter? Peter Zec: Att delta i tävlingar som Red Dot Design Award är ett absolut måste för globala varumärken och etablerade namn inom designvärlden. Det beror på att den här utmärkelsen är en extern bedömning av deras arbete.En annan viktig fördel är marknadsskillnaden, eftersom konsumenterna ser Red-Dot-märkningen som en kvalitetsgaranti. Större företag och globala aktörer kanske ser ut att ha vissa fördelar jämfört med medelstora företag när det gäller att regelbundet kunna delta i tävlingar som denna, och med flera produkter, på grund av att de har större resurser. Men kvantitet är absolut ingen garanti för att få en utmärkelse. Företagets struktur och storlek spelaringen som helst roll. Juryn letar efter en enda sak och det är unik och bra design. Och även små och medelstora företag vet sedan länge att bra design är den självklara förutsättningen för en framgångsrik företagspolitik. Willi Bruckbauer: Det gäller även för BORA. Och så har det varit sedan dag ett. Vi tycker att det är oerhört viktigt att inte bara vara bland världstoppen inom kvalitet, marknadsföring och prispolitik. Design är mer än bara en central del av företaget. Det är vad vi brinner för. Vi vill göra köksvärlden till en mer tilltalande plats och då måste vis se till att se bra ut. Peter Zec: Och nu har ni bevisat att ni klarar av det också. Nya BORA Professional fick priset i kategorin “Best of the Best 2017“. Willi Bruckbauer: Ja, och det gjorde oss oerhört stolta! Det gläder mig att kunna säga att vi ibland får ta emot olika slags utmärkelser. Men att få Red Dot Award för en helt ny produkt, som bara hade funnits på marknaden i några få månader, säger något om den starka innovationskraft som ligger till grund för denna produkt. Det är en ära för oss att få vara med och spela i designvärldens högsta liga. 52 BORA MAGASINET

INTERVJU UPPLEVELSER Vad är det som gör att företag med stilpräglande produkter lyckas? Peter Zec: Framgångsrik design kan man inte förutse. Design handlar om att använda sina möjligheter på ett målinriktat sätt: du måste kunna identifiera de chanser och den potentialen som utlovas av designen. För det behövs kreativa hjärnor, som kan uppfatta både tekniska och kulturella utvecklingar och som har förmågan att komma med idéer. Stilpräglande företag, som har upptäckt att design är en viktig faktor för ekonomin, erbjuder sedan dessa idéer förutsättningar att kunna realiseras. Willi Bruckbauer: Även om design är en självklar del av vårt företags DNA, har vi inte som mål att vara „stilpräglande. Samtidigt kommer vi aldrig göra några kompromisser vad gäller designen på våra produkter. Det skulle gå rakt emot vår filosofi. Vi har som ambition att skapa något alldeles speciellt och att alltid ligga ett steg före alla andra. Det är ibland en svår balansgång: För att vara framgångsrik måste man agera snabbt på marknaden, driva innovation framåt och sätta trender. Men du måste också ge saker och ting chansen att mogna. För det krävs både tid och känslighet. Vi arbetar trots allt utifrån premissen att våra produkter ska vara grundligt testade och uppfylla konsumentens krav. Marknaden är en bra och men hård domare. Hur tas en produkt emot? Nuförtiden är konsumenterna både kunniga och kräsna. Det tar vi på största allvar, både vad gäller slutkunderna och våra handelspartners, som hela tiden kritiskt granskar oss och ger ärlig feedback. Det har en mycket konstruktiv inverkan på vårt arbete. Finns det något som garanterar framgång eller några tidlösa, grundläggande principer som karaktäriserar en bra och lyckad design? Peter Zec: Först och främst måste designen fungera. Om den inte fungerar kan den inte användas. Det är den grundläggande egenskapen som en väldesignad produkt måste ha. Därutöver måste en designer se till att en produkt imponerar på sina användare. Den ska också övertyga vad gäller utseende och form. God design har som målsättning att hela tiden förbättra livskvaliteten för människor. Det handlar om en permanent förändring och utveckling. Ingen designer skulle ifrågasätta syftet med en stol, men han eller hon skulle titta på hur man kan förändra och förbättra sittegenskaperna eller andra aspekter relaterade till material och designspråk. Willi Bruckbauer: Jag håller fullständigt med. Ännu en viktig sak: Bra design måste ha modet att radikalt ifrågasätta gamla vanor och tänkande. Om BORA inte hade gjort det skulle det aldrig ha blivit framgångsrikt. När jag började utveckla produkten var högsta prioriteten helt klart funktionaliteten: jag ville skapa en ångsug som skulle prestera bättre än andra fläktar på marknaden. Men självklart skulle även formen vara lockande om man nu kan använda det begreppet för en teknisk produkt. Jag ville göra köket till en avkopplande plats där man har det bekvämt och mysigt. Det är för övrigt fortfarande den tanken som driver mitt jobb som entreprenör framåt. Man måste följa med i tiden och röra sig framåt. Det gäller även produktdesign. Man får inte glömma bort tidsandan. Peter Zec: Tidsanda är ett bra ord. Som jag ser det finns det flera olika trender inom produktdesign. Inom materialforskningen och produktdesignen försöker man nuförtiden ofta efterhärma organiska och naturliga processer. Dessutom jobbar fler och fler designers med robotikrelaterade frågor. Maskiner som agerar autonomt och fungerar med hjälp av artificiell intelligens spelar redan en viktig roll i vardagslivet. BORA MAGASINET 53

M-Puls 2/20
Ludwig Beauty Frühjahr/Sommer 2020
LfA Magazin Spezialausgabe Corona
BORA Magazin 01|2020 – Deutsch
KPM Magazin 2019
SeeMagazin 2019
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Spezialausgabe Corona
LfA Magazin Herbst/Winter 2019
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst/Winter 2018
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2018
LfA Magazin Herbst/Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2017
LfA Magazin Herbst/Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2016
BORA Magazin 01|2020 – Deutsch
BORA Magazine 01|2020 – English
BORA Magazin 02|2019 – Deutsch
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazine 02|2019 – English
BORA Magazine 02|2019 – Czech
BORA Magazine 02|2019 – Danish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – French
BORA Magazine 02|2019 – Italian
BORA Magazine 02|2019 – Dutch
BORA Magazine 02|2019 – Norwegian
BORA Magazine 02|2019 – Polish
BORA Magazine 02|2019 – Sweden
BORA Magazine 02|2019 – Finnish
BORA Magazine 02|2019 – Spanish
SeeMagazin 2019
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beauty Frühjahr/Sommer 2020
Ludwig Beauty Herbst/Winter 2019
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
M-Puls 2/20
M-Puls 1/20
M-Puls 4/19
M-Puls 3/19
M-Puls 2/19
M-Puls 1/19
KPM Magazin 2019
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018