Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin – Polnisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magazyn
  • Grzewcze
  • Mocy
  • Kuchni
  • Funkcja
  • Grzewcza
  • Wymiary
  • Produkt
  • Impresje
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

IMPRESJE ARCHITEKTURA

IMPRESJE ARCHITEKTURA Wiedeńskie biuro architektów Delugan Meissl Associated Architects każdym zaprojektowanym przez siebie budynkiem wyznacza nowe trendy. Architekci chcą łamać konwencje i tworzyć imponujące budowle. To się im udaje, czego dowodem jest sala koncertowa w Erl oddalona o zaledwie kilka kilometrów od siedziby firmy BORA. Sala koncertowa, w której odbywa się Tyrolski Festiwal, wygląda tak, jakby przybyła do Tyrolskich Alp z odległej planety, wylądowała tutaj i została. Mimo swojej niezwykłości budynek cudownie wtapia się w otaczający krajobraz. Wiedeńskie biuro architektów Delugan Meissl Associated Architects (DMAA) zaprojektowało budynek, który nie kontrastuje z przyrodą, lecz wspaniale harmonizuje z jej formą. Budynek pasuje także do znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Teatru Pasyjnego, zaprojektowanego w latach 50-tych ubiegłego wieku przez tyrolskiego architekta Roberta Schullera. Jest to okrągła, prosta, nowoczesna budowla kształtem przypominająca rzeźbę. Współistnieć obok tej imponującej budowli nie jest łatwo, jednak zaprojektowanej przez DMAA sali koncertowej się to udaje. Nasuwa ona skojarzenia z tajemniczym, potarganym bratem stojącym obok białej siostry o zaokrąglonych kształtach. Uderzający jest też kontrast między wnętrzem a zewnętrzem sali. Po przekroczeniu progu budynku nie ma śladu po dynamicznej, Budynek ma 90 metrów długości, 71 metrów szerokości i prawie 22 metry wysokości. Budowa trwała 18 miesięcy. Zużyto 9500 metrów sześciennych betonu i 900 ton stali. Obok zaprojektowanej przez firmę Delugan Meissl sali koncertowej, w której odbywa się Festiwal Tyrolski, stoi Teatr Pasyjny zbudowany w latach 50. XX wieku według projektu Roberta Schullera. Centralne pomieszczenie sali koncertowej wyłożone zostało czerwonym drewnem akacjowym. Może pomieścić 862 widzów. 70 MAGAZYN BORA

ARCHITEKTURA IMPRESJE kilka kilometrów. BORA także kładzie nacisk na łączenie formy i technologii w nowe, proste, a jednocześnie niezwykle funkcjonalne rozwiązania. Pokrewieństwo dusz. Sala koncertowa to nie jedyne arcydzieło architektów z DMAA. Wiele zaprojektowanych przez nich budynków wygląda, jakby miało za chwilę odlecieć. Ich smukłe krawędzie, kształty złożone w sposób przypominający origami i brak kanciastych prostokątów nadają konstrukcjom płynną formę. Budynki wyglądają, jakby dokądś zmierzały. Dynamiczne budowle na dynamiczne czasy. Elke Delugan-Meissl i Roman Delugan projektują razem domy przez Sala koncertowa swoją niezwykłością doskonale wtapia się w krajobraz. poprzecinanej powierzchni dwóch zazębiających się ze sobą części. Wchodzi się do spokojnego, białego, jasnego pomieszczenia - harmonijnego pomimo asymetrii. Z wnętrza można spojrzeć na otaczającą przyrodę. Płynne kształty dają poczucie spokoju, a duża, przeszkolona fasada w zachodniej części budynku zaprasza, aby pozostać tu chwilę dłużej. W środku budynku znajduje się jego serce: audytorium, wyłożone czerwonym drewnem miejsce sprzyjające koncentracji i wyciszeniu... oczywiście do momentu, gdy zacznie grać orkiestra. Dzięki firmie DMAA już droga do miejsca, w którym odbywa się koncert, i otoczenie są doświadczeniem samym w sobie. Wejście jest nowoczesne i przyciąga wzrok oryginalnością. Można byłoby je uznać za rewolucję w architekturze. Budynek w Erl ma wiele cech wspólnych z firmą BORA, której siedziba oddalona jest od niego o zaledwie ponad 20 lat, a z czterema innymi wspólnikami (jako DMAA) od 2004 r. wspólnie z czterema partnerami jako DMAA. Zaczynali od mieszkań socjalnych. Pod koniec lat 90. XX wieku zaprojektowali dwa budynki mieszkalne, wciąż dobrze znane do dziś: budynek Balkan w wiedeńskiej dzielnicy Donaustadt oraz Mischek Tower, która była w tamtym czasie najwyższym budynkiem mieszkalnym w Austrii. Wyglądem nieco przypominają one obecny styl firmy DMAA, lecz są bardziej stonowane i daleko im do statku z „Gwiezdnych wojen". Nie wszystkie projekty firmy DMAA są jednak podobne - styl firmy jest zróżnicowany i wiele niedawno zrealizowanych konstrukcji nie wykazuje podobieństwa do sali koncertowej w Erl. Już od początku celem firmy było jednak tworzenie czegoś wyjątkowego, zerwanie z nudną monotonią. Jednym z przykładów tego podejścia są City Lofts w Wiedniu - projekt zrealizowany przez firmę w 2001 r. - gdzie każdy z 47 budynków jest inny. Firma DMAA zawsze stara się znaleźć nowe podejście do starych potrzeb. Łączy komfort i funkcjonalne mieszkanie, ale nieustannie zadaje sobie pytania: jakie otoczenie sprzyja efektywnej pracy czy korzystnemu prezentowaniu samochodów, jak wygląda nowoczesne biuro? Firma zaprojektowała m.in. Muzeum Porsche w Stuttgarcie, siedzibę koncernu farmaceutycznego Novartis w Wiedniu i muzeum filmu w Amsterdamie. W przypadku ich wszystkich ważne było, by nie powielać wzoru, który można zastosować w kolejnych projektach. Z każdym nowym zadaniem DMAA odkrywa się na nowo, nieustannie rewolucjonizując branżę architektoniczną. MAGAZYN BORA 71