IMPRESJE WYWIAD „W designie najważniejsze są ciągłe zmiany i ulepszenia.“ PROF. DR PETER ZEC Panie profesorze, zasiada Pan w zarządzie Centrum Designu w Północnej Nadrenii i Westfalii i jest Pan organizatorem najbardziej prestiżowemu konkursu poświęconego designowi. Ile produktów zgłoszono w 2017 roku do konkursu Red Dot Design Award w kategorii „product design“? Peter Zec: W tym roku zgłoszono ponad 5 500 nowych produktów, co jest wynikiem rekordowym. W konkursie udział biorą producenci i projektanci aż z 54 krajów. Są wśród nich kraje o wieloletnich tradycjach, takie jak Niemcy, USA i Tajwan, ale także nowi uczestnicy, np. Estonia czy Liban. Oprócz tego jest coraz więcej zgłoszeń z Chin. Czy to głównie duże, działające na globalnym rynku koncerny starają się o wyróżnienia dla swoich produktów? wyłącznie na jakość oferowanych produktów. Dobry design już od dawna jest kluczem do sukcesu także dla małych i średnich przedsiębiorstw. Willi Bruckbauer: Potwierdza się to także w przypadku do firmy BORA, i to od samego początku jej istnienia. Przywiązujemy dużą wagę do tego, aby być w gronie najlepszych nie tylko pod względem jakości, marketingu i polityki cenowej - niezwykle istotnym elementem polityki przedsiębiorstwa jest także design. Chcemy czynić świat kuchni piękniejszym, a do tego niezbędna jest oczywiście odpowiednia estetyka. Peter Zec: Co też udało się Panu udowodnić. Nowy system BORA Professional otrzymał wyróżnienie w kategorii „Best of the Best 2017“. Peter Zec: Dla światowych marek i potentatów designu udział w konkursie takim jak Red Dot Design Award jest absolutną koniecznością. Nagrody w tym konkursie są bowiem swoistą oceną ich pracy. Kolejną korzyścią jest wyróżnienie na rynku, gdyż sukces w konkursie Red Dot Design Award jest dla klientów tożsamy z wysoką jakością. Na pierwszy rzut oka Mogłoby się wydawać, że duże firmy i międzynarodowe koncerny mają w porównaniu ze średnimi przedsiębiorstwami większe możliwości regularnego udziału i zgłaszania dużej liczby produktów, jako że dysponują one większymi środkami, jednak liczba produktów nie daje żadnej gwarancji na sukces; podobnie większego znaczenia nie ma struktura czy wielkość przedsiębiorstwa. Jury zwraca uwagę Willi Bruckbauer: Tak, jesteśmy bardzo dumni z tego wyróżnienia! Nie chciałbym, aby zabrzmiało to nieskromnie, ale mogę powiedzieć, że jesteśmy w takiej szczęśliwej sytuacji, że zawsze możemy otrzymać takie czy inne wyróżnienie. , jednak nagroda w konkursie Red Dot Design Award za zupełnie nowy produkt, który wówczas był obecny na rynku dopiero od kilku miesięcy, świadczy o jego dużej innowacyjności. Czujemy się zaszczyceni, że znaleźliśmy się w pierwszej lidze. 52 MAGAZYN BORA
WYWIAD IMPRESJE Co decyduje o sukcesie tych firm, których design wchodzi do kanonu dobrego stylu? Peter Zec: Udanego designu nie można przewidzieć. W designie najważniejsze jest wypróbowywanie wielu różnych możliwości, aby osiągnąć wyznaczony cel. Trzeba umieć rozpoznawać szanse i perspektywy konkretnego designu. Do tego potrzebni są ludzie kreatywni, umiejętnie reagujący na trendy technologiczne i kulturalne, z dobrymi pomysłami decydującymi o sukcesie. Firmy wyznaczające standardy dobrego stylu wiedzą, że design ma potencjał ekonomiczny i realizują te pomysły. Willi Bruckbauer: Chociaż czynnik dizajn mocno tkwi w genach naszej firmy, wyznaczanie standardów dobrego stylu nie jest dla nas najważniejsze. Jednak generalnie nasz design powinien być niepowtarzalny i oczywiście mamy takie ambicje. Chcemy tworzyć coś wyjątkowego, tak aby zawsze być o krok do przodu. Czasami w grę wchodzi kilka czynników: aby osiągnąć sukces i móc się nim dłużej cieszyć, trzeba szybko reagować na sytuację na rynku, być kreatywnym i wyznaczać nowe trendy. Tego trzeba się najpierw nauczyć, dojrzeć i wykształcić odpowiednią wrażliwość. W naszej pracy mamy świadomość, że nasze produkty zostaną dokładnie sprawdzone przez grupę docelową i że w jej ocenie wypadną dobrze. Rynekk jest dla naszych produktów dobrym, ale i bezlitosnym probierzem. Co decyduje o tym, że produkt zostanie dobrze przyjęty? W dzisiejszych czasach klienci są bardzo obeznani i wymagający, a my bierzemy to sobie do serca. Dotyczy to zarówno odbiorców końcowych, jak i naszych partnerów handlowych, od których otrzymujemy szczere, nierzadko krytyczne, informacje zwrotne. Te z kolei przyczyniają się do jeszcze bardziej konstruktywnych działań z naszej strony. Czy istnieje coś takiego jak gwarancja sukcesu lub wartości ponadczasowe decydujące o udanym designie? Peter Zec: Design musi design być przede wszystkim funkcjonalny - to podstawowa cecha dobrego produktu. Jeśli pod tym kątem się nie sprawdza, jest bezużyteczny. Oprócz tego projektant musi dołożyć starań, aby produkt dobrze się sprawdzał w eksploatacji, a przy tym fascynował estetyką. Dobry design ma przede wszystkim przyczynić się do polepszenia jakości życia. Najważniejsze w nim są ciągłe zmiany i ulepszenia. Żaden projektant nie zakwestionuje funkcji krzesła, natomiast skoncentruje się na przyzwyczajeniach związanych z siedzeniem lub na aspektach dotyczących materiału lub formy. Willi Bruckbauer: Widzę to podobnie jak pan. Istotna jest jeszcze jedna kwestia: dobry design musi być wystarczająco odważny, aby kwestionować tradycyjne rozwiązania i je ulepszać. Bez tego BORA nigdy nie odniosłaby sukcesu. Jeśli chodzi o moje rozwiązania, to na pierwszym planie zawsze była funkcjonalność: Zaprojektowany przeze mnie wyciąg oparów miał je pochłaniać lepiej niż tradycyjne wyciągi. Sama forma miała być oczywiście atrakcyjną szatą, o ile można użyć tego słowa odnośnie do urządzenia technicznego. Chodziło mi przede wszystkim o to, by uczynić z kuchni miejsce, w którym będziemy się dobrze czuć. Także dzisiaj jest to główny motyw mojej działalności jako przedsiębiorcy. W branży dużo się dzieje i trzeba ciągle trzymać rękę na pulsie – zwłaszcza przy obszarze designu. Zawsze są jakieś aktualne trendy. Peter Zec: Aktualny trend do właściwe słowo. Sam rozpoznaję różne trendy w designie produktów. W obszarze materiałów i formy produktów próbuje się naśladować procesy zachodzące w przyrodzie. Ponadto coraz więcej projektantów wprowadza coraz więcej elementów robotyki. Niezależnie działające urządzenia dysponujące sztuczną inteligencją odgrywają coraz większą rolę w naszym codziennym życiu. MAGAZYN BORA 53
BORA Technika BORA Professional 2.0
TECHNIKA BORA PROFESSIONAL 2.0 BORA
TECHNIKA BORA PROFESSIONAL 2.0 PKFI
TECHNIKA BORA PROFESSIONAL 2.0 PKC3
TECHNIKA BORA PROFESSIONAL BORA Pro
TECHNIKA BORA PROFESSIONAL PFI11 BO
TECHNIKA BORA CLASSIC BORA Classic
TECHNIKA BORA CLASSIC CFI11 BORA In
TECHNIKA BORA BASIC BORA Basic •
TECHNIKA BORA BASIC BIA Ceramiczna
TECHNIKA SYSTEM BORA BORA System Pr
TECHNIKA SYSTEM BORA Odprowadzenie
TECHNIKA SYSTEM BORA Skrzynki filtr
TECHNIKA SYSTEM BORA System odprowa
TECHNIKA SYSTEM BORA BORA Professio
5 R5 TECHNIKA SYSTEM BORA BORA Clas
SYSTEM BORA TECHNIKA Przedłużenie
Lukas Pöstlberger, zwyciężca 1.
Laden...
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE