Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin – Norwegisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasin
  • Kokesone
  • Foran
  • Opplevelse
  • Platetopp
  • Dimensjoner
  • Avtrekk
  • Rustfritt
  • Automatisk
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

OPPLEVELSE ARKITEKTUR

OPPLEVELSE ARKITEKTUR Arkitektbyrået Delugan Meissl Associated Architects i Wien tar en ny retning med hver bygning. De bryter med konvensjonene og skaper imponerende byggverk. Det er mulig, som konserthuset i Erl beviser bare noen få kilometer unna BORA. Konserthuset for de tyrolske festspillene virker som om det er fra en fjern planet, reist i Alpene. Det har landet og blir. Og i all sin fremmedhet føyer det seg likevel vidunderlig inn i landskapet. Arkitektbyrået Delugan Meissl Associated Architects (DMAA) i Wien skapte ikke bygningen som et prangende motstykke til naturen, men i samsvar med naturens former. Det står heller ikke i strid med Passionsspielhaus, som ligger rett i nærheten. Dette ble tegnet av den tyrolske arkitekten Robert Schuller på midten av 50-tallet. Et moderne, rundt, klart bygg et hus som en skulptur. Oppsiktsvekkende og imponerende. Å eksistere ved siden av det er ikke lett, men konserthuset til DMAA har lykkes med det. Det står der som den flotte, hemmelighetsfulle broren til den hvite, svingende søsteren. Motsetningene mellom det utvendige og det innvendige til konserthuset er fantastisk. Når man går over terskelen til konserthuset merker man ikke lenger noe til den energiske, knudrete overflaten til de to legemene som griper i hverandre. Gjestene går inn i et rolig, hvitt, strålende rom, som er harmonisk på tross av asymmetrien. Gang på gang åpnes utsikten ut til landskapet omkring. Bygningen er 90 meter lang, 71 meter bred og opptil 22 meter høy. Det tok 18 måneder å bygge den, og de brukte 9500 kubikkmeter betong og 900 tonn stål. Ved siden av konserthuset for de tyrolske festspillene fra Delugan Meissl står Passionsspielhaus fra 1950-tallet designet av Robert Schuller. Konserthusets sal er kledd med rødlig akasietreverk og har plass til 862 besøkende. 70 BORA MAGASIN

ARKITEKTUR OPPLEVELSE Konserthuset er langt fra det eneste mesterverket fra DMAA. Mange bygninger fra dette arkitekturbyrået ser ut som om de skal til å lette. De koniske kantene, referansene til origami, de brettede formene, avkallet på klumpete firkanter får strukturen til å flyte. Bygningene ser ut som de er på vei til et annet sted. Dynamiske bygg for en dynamisk tid. I mer enn 20 år har Elke Delugan-Meissl og Roman Delugan designet hus. I 2004 inngikk de partnerskap med fire andre og dannet DMAA. De begynte med Konserthuset føyer seg i all sin fremmedhet perfekt inn i landskapet. De flytende formene sørger for ro, og på vestsiden inviterer en stor glassfront deg til å blir stående. Midt i bygningen befinner den godt beskyttede kjernen og konsertsalen seg. Et sted kledd i rødlig treverk for konsentrasjon og stillhet helt frem til orkesteret spiller opptakten. DMAA har klart å gjøre veien til arrangementet, omgivelsene for konserten, til en opplevelse. En spesiell inngang, moderne, som ikke følger noen mote. Radikalt nytt og likevel helt eget. En bygningsrevolusjon, om man vil. Bygningen i Erl har mye til felles med BORA, med hovedkontor bare få kilometer unna. Hos BORA handler det også om å føre form og teknologi sammen på nye, radikale, enkle, og likevel svært funksjonelle måter. Søsken i ånden. sosiale boligblokker. I Wien realiserte de på slutten av 90-tallet to boligblokker samtidig som er kjent den dag i dag, den såkalte søylen i Donau City og Mischek Tower, den gang den høyeste blokken i Østerrike. Fra designen av disse er det kun noen få nyanser som minner om DMAAs stil i dag. De er modigere, og likevel ikke så radikalt utfoldet som et romskip fra “Star Wars”. Stilen til DMAA er svært mangfoldig. Ikke alle nye tegninger de siste årene ligner på konserthuset i Erl. Man kunne likevel gjenkjenne byråets mål allerede den gangen å ikke designe kjedelige bygninger som alle andre, men heller noe spesielt. I City-Loft i Wien, som sto klar i 2001, ser ingen av de 47 leilighetene like ut. For DMAA har det alltid handlet om å finne nye tilnærminger for gamle behov. Komfortabel og funksjonell bolig, men nå også: I hvilket miljø kan man jobbe godt eller presentere biler på en ideell måte eller hvordan ser et moderne firmahovedkontor ut? DMAA designet blant annet Porsche Museum i Stuttgart, hovedkontoret til det farmasøytiske konsernet Novartis i Wien og det nederlandske filmmuseet i Amsterdam. I alt dette handler det om at det ikke finnes noen formel som deretter blir generisk påført hvert nye prosjekt. DMAA tenker nytt for hvert nye arbeid. Det er en omveltning som aldri stopper. BORA MAGASIN 71