Aufrufe
vor 7 Jahren

BORA Magazin – Norwegisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasin
  • Kokesone
  • Foran
  • Opplevelse
  • Platetopp
  • Dimensjoner
  • Avtrekk
  • Rustfritt
  • Automatisk
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

OPPLEVELSE INTERVJU

OPPLEVELSE INTERVJU “Design er for oss en sentral del av bedriften og også en hjertesak.” WILLI BRUCKBAUER Og hvilke trender preger etter din mening særlig kjøkkenområdet nå for tiden? Peter Zec: Kjøkkenet er for mange mennesker et midtpunkt i livet med funksjon som statussymbol. I et åpent kjøkken lager man ikke bare mat, der lever man også. Derfor må kjøkkenet oppfylle de individuelle behovene på alle måter. Når det gjelder innredningen tas det like mye hensyn til materialer av høy kvalitet som til energieffektivitet eller nye løsninger, som avtrekk integrert i platetoppen som trekker av nedover. Dessuten vil “smarte” hvitevarer som kjøleskap og komfyrer fortsette å etablere seg. Willi Bruckbauer: Her vil jeg legge til noe. Nylig hadde vi bayersk fjernsyn på besøk hos oss i Raubling. De filmet et innslag til “Kjøkkenet som alter”. Det handlet om kjøkken av eksepsjonelt høy kvalitet som var tilsvarende uforholdsmessig dyre. Dem finnes det i dag ganske mange av, det merker vi ganske tydelig hos oss. Derfor stemmer det muligens at kjøkkenet har tatt over for bilen som statussymbol. TV-innslaget, der BORA-produkter var montert i de viste kjøkkenene, gikk imidlertid enda lenger. De påsto nemlig at kjøkkenet er et sted som kan stråle for sin egen del, sin eksepsjonelle design og sine funksjoner på grunn av noe nesten fryktinngytende, nesten hellig. Ifølge tesen. Og når sant skal sies: Denne tilnærmingen ser våre planleggere også i kundenes ønsker. Det går ut på at det etterspørres produkter som føyer seg inn på en beskjeden, stilig og diskré måte, men som også har noe eget. Og derfor ser BORA allerede ut til å være et kjent navn på markedet. Men dette er bare vår overfladiske intensjon. I tillegg til alt det vakre, det elegante og det ekstravagante, så kan og bør kjøkkenet alltid være et sted for familien, selskapelig samvær og virkelig liv. Et ildsted der man kan varme seg. Peter Zec: Jeg vil legge til én ting til: I kjøkkendesign spiller den perfekte sammensetningen av estetikk, teknologi og bruk en stor rolle. “Made in Germany” har her en spesiell utstrålingskraft, siden det er forbundet med utmerket produktkvalitet, noe som særlig er ønsket på kjøkkenet. Kjøkkeninnredning og hvitevarer kjøpes vanligvis for et lengre tidsrom. La oss ta en tur inn i fremtiden. Morgendagens kjøkken: Hvilke grunnleggende innovasjoner kan vi vente oss? Peter Zec: Jeg kan ikke gi noe generelt svar for samtlige produktkategorier, men jeg tror at kjøkken i fremtiden i større grad vil være preget av automatiserte apparater med tale- og analysefunksjoner. Digitale assistenter vil bli stadig mer vanlig i produkter. Vi har i dag allerede stekeovner med sensorteknologi, og mange kjøkkenapparater kan styres via apper på mobile enheter, som nettbrett eller smarttelefoner. Robotteknologi og dataog informasjonsteknologi vil i alle fall spille en betydelig rolle, særlig siden det vil være i spennende symbioser med andre produkter. 54 BORA MAGASIN

INTERVJU OPPLEVELSE Tenk bare på hvor mange enkeltenheter smarttelefonen forener nå i dag. I tillegg må sosiale og økologiske spørsmål stå sentralt. For alt som vil være teknisk mulig i fremtiden, så er det fremdeles ekstremt viktig at mennesket blir stående i designernes fokus. Særlig når meget komplekse prosesser oftere utspiller seg på innsiden av apparatet og det ytre i økende grad er preget av minimalisme og enkelhet. Et balansert forhold mellom moderne teknologi og følelsesmessige behov er særdeles viktig i utformingen også på kjøkkenet. Willi Bruckbauer: Det er jeg helt enig i. Utviklingen på kjøkkenmarkedet går rasende fort. Hvem vet hva som er standarden om ti år, som i dag er helt utenkelig for oss? Bare ta et tilbakeblikk hos oss for det beste eksempelet. Vi har sagt at vi ønsker å revolusjonere kjøkkenet. Dampen skal gå nedover, ikke rett i nesen. Et så enkelt prinsipp og likevel ville ingen være med på det i begynnelsen. I dag er imidlertid avtrekkene våre standard, prinsippet har slått gjennom i løpet av kun ti år. Det er altså det innlysende enkle, det som er enkelt å forklare, som overbeviser folk. Naturligvis er det avansert teknologi i våre produkter, og vi jobber hardt med innovasjoner. Men det kan ikke være et avtrekk som man samtidig kan koble til telefonen, garasjeporten, TV-en, sjalusiene, alarmanlegget og muligens også den elektriske gressklipperen. Det jeg prøver å si her, er at med alt som vil være gjennomførbart, vil vi i vår fremtidige utvikling holde oss til at mennesket står i sentrum. Og de vil, med alle de teoretiske mulighetene, ha noe som er overbevisende og enkelt å bruke. For kjøkkenet er jo ikke et forskningslaboratorium for hightechkokker som opererer med høyteknologiske gadgets istedenfor grønnsaker, men et sted for glede, nytelse og sanselighet. På tross av all den avanserte teknikken som allerede er i BORA-produktene i dag, er våre premisser for nye produkter derfor: Keep it simple and stupid. Det fører meg til et spørsmål: Hvordan forholder du deg til kjøkken og matlaging privat? Peter Zec: Som lidenskapelig hobbykokk og medeier i en stjernerestaurant i Berlin, lager jeg gjerne mat av høy kvalitet privat. Jeg har et rent og stramt proff-kjøkken i rustfritt stål som er lagd etter mål i Italia og som også ville oppfylt kravene til en stjernekokk. Når det gjelder rettene så elsker jeg mangfoldet i det asiatiske kjøkkenet. De bruker så mange ferske ingredienser. Og jeg er glad i middelhavsretter. Jeg spiser like gjerne klassikere som antipasti eller fylte nudler som et herlig stekt kjøttstykke. Dessuten setter jeg pris på viktigheten av matkulturen i samfunnet og fellesskapsaspektet under måltidet. Passer du også på god design når du dekker på bordet? Peter Zec: Ja, absolutt! Forføringen spiller en avgjørende rolle, både for produkter og ved matbordet. Jeg må få appetitt av å se på en rett. Willi Bruckbauer: For meg er det visuelle svært viktig, ikke noen tvil om det. Men for meg starter det med innkjøpet. Jeg sørger for at jeg kjøper gode matvarer, høy kvalitet. Jeg kommer fra Rosenheim og passer på at produktene i størst mulig grad stammer fra regionen. Som bayer liker jeg naturligvis også øl og pretzel på uteserveringen, men det er mye viktigere for meg å lage mat hjemme, særlig sammen med familien min. Og det gleder meg når jeg også klarer å formidle verdien av gode matvarer til de yngste i huset. Jeg tenker faktisk på samme måte i firmaet. Vi har etablert frivillig medarbeider-matlaging hos oss, og den enkle regelen her er at hvis det er noe sunt som havner på bordet, så inviterer jeg gjerne til måltid, og jeg betaler også for det. Jeg er ingen misjonær, men når man både jobber og lever lidenskapelig i kjøkkenverdenen, så er det et viktig punkt, og jeg mener at god mat gjør deg sunn. Det er ikke en tidsånd å gå tilbake igjen til dette emnet, men rett og slett nydelig og fornuftig. Som jo slett ikke er noen selvsagt kombinasjon. Herr Bruckbauer, Prof. Dr. Zec: fra design og teknologi til matlaging tusen takk for intervjuet. BORA MAGASIN 55