Aufrufe
vor 7 Jahren

BORA Magazin – Norwegisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasin
  • Kokesone
  • Foran
  • Opplevelse
  • Platetopp
  • Dimensjoner
  • Avtrekk
  • Rustfritt
  • Automatisk
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

OPPLEVELSE INTERVJU

OPPLEVELSE INTERVJU “Design handler om en permanent forandring og videreutvikling.” PROF. DR. PETER ZEC Prof. Dr. Zec, du er leder for Design Zentrum NRW og organisator for Red Dot Awards, en av verdens mest renommerte designpriser. Hvor mange produkter har meldt seg på i 2017 for Red Dot Award: Product Design? Peter Zec: I år har vi registrert mer enn 5500 produktnyheter. Det er ny rekord. Produsenter og designere fra 54 nasjoner har bestemt seg for å delta. Blant disse er det tradisjonelt designsterke land som Tyskland, USA og Taiwan, men i økende grad også nykommere som Estland og Libanon. Vi registrerer også et økende antall bidrag fra Kina. Er det fremfor alt store, globalt ledende industribedrifter som streber etter utmerkelser for sine produkter? Peter Zec: For globale merker og store designere er det en absolutt nødvendighet å delta i en konkurranse som Red Dot Design Award. En utmerkelse med en Red Dot er en ekstern evaluering av arbeidet deres. Utmerkelsen er videre en viktig fordel på markedet, for sluttforbrukerne kjenner Red-Dot-Label som et kvalitetsmerke. Ved første øyekast har kanskje de større firmaene eller de globale aktørene, sammenlignet med de mellomstore aktørene, bedre forutsetninger for regelmessig å delta i konkurransen med flere produkter, siden de forvalter flere ressurser. Men kvantitet er ingen garanti for en utmerkelse. I den forbindelse spiller ikke firmastruktur og størrelse noen rolle. Ved bedømmelsen teller kvaliteten på den fremlagte utformingen. Også hos små og mellomstore bedrifter har god design for lengst etablert seg som nøkkelen for vellykket forretningspolitikk. Willi Bruckbauer: Det gjelder også for BORA. Og det helt fra starten av. Vi legger stor vekt på det å ikke bare være best når det gjelder kvalitet, markedsføring og prispolitikk. Design er for oss en sentral del av bedriften og også en hjertesak. Vi vil gjøre livet vakrere på kjøkkenet, og det krever naturligvis et overbevisende utseende. Peter Zec: Noe dere selv nå har bevist. Den nye BORA Professional fikk en utmerkelse i kategorien “Best of the Best 2017”. Willi Bruckbauer: Ja, det er vi svært stolte av! I all beskjedenhet kan jeg si at vi er i den heldige posisjonen at vi alltid mottar en eller annen utmerkelse. Men å motta Red Dot Award for et helt nytt produkt, som på dette tidspunktet kun hadde vært på markedet i noen få måneder, sier noe om den innovative styrken i denne utviklingen. Vi føler oss svært beæret over å spille i toppdivisjonen. 52 BORA MAGASIN

INTERVJU OPPLEVELSE Hva gjør suksess for bedrifter med en stilpregende design? Peter Zec: Vellykket design er ikke forutsigbart. I design dreier det seg om en målrettet lek med muligheter: Sjanser og perspektiver som gir løfte om design, må anerkjennes. Til det trengs det kreative hoder som er oppmerksomme på både tekniske og kulturelle utviklinger og som har de avgjørende ideene. Stilpregede firmaer som har anerkjent potensialet av design som en økonomisk faktor, gir så disse ideene rom for utvikling. Willi Bruckbauer: Selv om designfaktoren er fast forankret i bedriftens DNA, dreier det seg i første rekke ikke om karakteren “stilpreget” her hos oss. I prinsippet er imidlertid ikke naturligvis utskiftbarhet i designen noe for oss, det oppfyller ikke våre standarder på noen måte. Vi har ambisjoner om å skape noe spesielt og alltid være ett skritt foran. Det er av og til en balansegang: For å ha suksess og for å beholde den, må man reagere raskt på markedet, drive frem innovasjoner og sette trender. Men det trenger også tid til å modnes, og det krever følsomhet. Vi jobber på grunnlag av at produktene våre er grundig testet og veloverveide utviklinger som tåler å bli sjekket av målgruppen. Da er markedet en god og forøvrig knallhard indikator på våre bestrebelser. Hvordan blir et produkt til? Vi har i dag med et svært sakkyndig og krevende publikum å gjøre. Det tar vi selvsagt på alvor. Det gjelder både for sluttkundene og for våre viktige samarbeidspartnere, som stiller oss ærlige og kritiske spørsmål og gir oss kontinuerlig tilbakemelding. Noe som igjen har en svært konstruktiv effekt på oss. Finnes det noe slikt som en garanti for suksess eller kjerneverdier på tvers av tid som kjennetegner god og vellykket design? Peter Zec: Design må i første rekke fungere. Hvis den ikke fungerer, er den ubrukelig. Det er den grunnleggende egenskapen til et godt utformet produkt. Dessuten må en designer sørge for at et produkt også overbeviser når det kommer til bruk. Og så må den forføre forbrukerne både i utseende og form. God design har det målet at det bidrar til en jevn forbedring av livskvaliteten. Design handler om en permanent forandring og videreutvikling. Ingen designer vil sette spørsmålstegn ved funksjonen til en stol, men ved endring i sittevaner eller aspekter når det gjelder materiale og form. Willi Bruckbauer: Akkurat slik ser jeg det også. Noe som også er svært viktig: God design må ha mot til å sette radikale spørsmålstegn ved det tradisjonelle og gjøre helt om på det. Ellers ville BORA aldri ha hatt suksess. Når det gjelder min utvikling, sto funksjon naturligvis aller høyest: Avtrekket som jeg ville utvikle, måtte fjerne damp og matos bedre enn vanlige avtrekk. Og selvsagt måtte formen, påkledningen om du vil, være forførende dersom man kan bruke det begrepet om et teknisk produkt. For meg handlet det først og fremst om å gjøre kjøkkenet som oppholdsrom til et sted for velvære, gjøre hjemmet bedre. Det er den dag i dag fremdeles drivkraften bak forretningsideen. For hjulet fortsetter å gå rundt, man må hele tiden ha fingeren på tidens puls. Også når det gjelder designen til et produkt. Det finnes jo alltids en tidsånd. Peter Zec: Tidsånd er et godt stikkord. Fra mitt ståsted kan man se ulike trender innen produktdesign. Innenfor materialforskningen og produktutformingen prøver man å etterligne organiske metoder og prosesser fra naturen. I tillegg prøver flere og flere designere å forholde seg til spørsmål angående robotteknologi. Maskiner som handler autonomt og har kunstig intelligens, spiller allerede en stor rolle i hverdagen. BORA MAGASIN 53