Aufrufe
vor 2 Jahren

BORA Magazin – Niederländisch

  • Text
  • Cycling
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Kookzone
  • Afmetingen
  • Keuken
  • Vooraan
  • Glaskeramiek
  • Beleven
  • Kookzones
  • Technische
  • Kookveld
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

BELEVEN INTERVIEW «Bij

BELEVEN INTERVIEW «Bij design gaat het om permanente verandering en ontwikkeling.» PROF. DR. PETER ZEC Meneer prof. dr. Zec, u bent bestuurslid van het ‚Design Zentrum NRW‘ en organisator van de Red Dot Award, een van de meest prestigieuze internationale designprijzen. Hoeveel producten werden er in 2017 aangemeld voor de Red Dot Award: Product Design? Peter Zec: Dit jaar werden meer dan 5500 productnoviteiten ingediend. Dat is een nieuw record in de geschiedenis van de Red Dot Award. Fabrikanten en ontwerpers uit 54 landen hebben besloten om deel te nemen. Daaronder bevinden zich traditioneel designsterke landen zoals Duitsland, de VS en Taiwan, maar ook in toenemende mate nieuwkomers zoals Estland en Libanon. Uit China ontvangen we bovendien steeds meer inzendingen. Zijn het vooral grote, wereldwijd actieve industriebedrijven, die naar een onderscheiding voor hun producten streven? Peter Zec: Voor wereldmerken en designgrootheden is de deelname aan een wedstrijd zoals de Red Dot Design Award een absolute must. Want het ontvangen van een Red Dot is een externe evaluatie van hun werk. En het is een belangrijk onderscheidingsteken op de markt, want het Red Dot label is als keurmerk bij de consument bekend. Grotere bedrijven of global players hebben op het eerste gezicht misschien betere voorwaarden in vergelijking met de middenstand, doordat ze regelmatig en met meerdere producten aan de wedstrijd kunnen deelnemen, omdat ze over meer middelen beschikken. Maar kwantiteit is geen garantie voor een award. De bedrijfsstructuur en de grootte doen er niet toe. Want voor de jury telt de kwaliteit van de geleverde designprestatie. En ook bij kleine en middelgrote ondernemingen heeft goed design zich al lang bewezen als een sleutel tot een succesvol ondernemingsbeleid. Willi Bruckbauer: Dat geldt ook voor BORA. En wel vanaf het begin. We vinden het heel belangrijk om niet alleen op het gebied van kwaliteit, marketing en prijsbeleid top te zijn. Design is voor ons een essentieel onderdeel van het bedrijf en tegelijkertijd ook een zaak van het hart. We willen de wereld in de keuken mooier maken en daar is natuurlijk een overtuigende verschijningsvorm voor nodig. Peter Zec: Wat u nu bewezen heeft. De nieuwe BORA Professional heeft een prijs gewonnen in de categorie ‚Best of the Best 2017‘. Willi Bruckbauer: Ja, dat heeft ons erg trots gemaakt! In alle bescheidenheid kan ik zeggen dat we het geluk hebben om steeds weer de ene of andere prijs in ontvangst te mogen nemen. Maar de Red Dot Award te krijgen voor een volledig nieuw product dat op dat moment pas sinds een paar maanden op de markt was, zegt ook iets over de sterke innovatieve kracht van deze ontwikkeling. We zijn zeer geëerd dat we in de eerste divisie mogen spelen. 52 BORA MAGAZINE

INTERVIEW BELEVEN Wat bepaalt het succes van firma‘s met een toonaangevend design? Peter Zec: Succesvol design is niet voorspelbaar. Bij design gaat het om een doelgericht spel met opties: de kansen en mogelijkheden die het design in het vooruitzicht stelt, moeten worden herkend. Daar zijn creatieve geesten voor nodig die gevoelig zijn voor technische en culturele ontwikkelingen en die doorslaggevende ideeën hebben. Firma‘s die stijlbepalend zijn en het potentieel van design als economische factor hebben herkend, geven deze ideeën vervolgens ruimte om te ontwikkelen. Willi Bruckbauer: Hoewel de factor design vast verankerd zit in het DNA van ons bedrijf, gaat het ons niet in de eerste plaats om de titel ‚stijlbepalend‘. Maar uitwisselbaar design is voor ons natuurlijk een absolute no-go dat voldoet in geen geval aan de eisen die we onszelf opleggen. We hebben de ambitie om iets bijzonders te creëren en om altijd een stap vooruit te zijn. Soms moeten we afwegen. Om succesvol te zijn en ook te blijven moet je snel op de markt reageren, innovaties stimuleren en trends zetten. Maar dat vergt ook tijd en sensibiliteit ideeën moeten rijpen. Want we werken vanuit het principe dat onze producten grondig en bedachtzaam geteste ontwikkelingen zijn, die de toets van de doelgroep doorstaan. In dit opzicht is de markt een goede en overigens ook onverbiddelijke graadmeter van onze inspanningen. Valt het product in de smaak? We hebben vandaag te maken met een zeer goed geïnformeerd en veeleisend publiek. We nemen dat zeer serieus. En dat geldt zowel voor onze eindverbruikers als voor onze belangrijke handelspartners, die eerlijke en kritische vragen stellen en ons voortdurend feedback geven. Dat heeft op zijn beurt een zeer constructief effect op ons. Bestaat er eigenlijk zoiets als garantie op succes of algemeen geldige basiswaarden die goed en succesvol design kenmerken? Peter Zec: Design moet in eerste instantie functioneren. Als het niet functioneert, is het onbruikbaar. Dat is de fundamentele eigenschap die een goed ontworpen product moet bezitten. Bovendien moet een ontwerper ervoor zorgen dat een product ook in het gebruik overtuigt. En het product moet de consument verleiden met zijn uiterlijk en vorm. Goed design is gekoppeld aan het doel dat het product bijdraagt aan een constante verbetering van de kwaliteit van leven. Bij design gaat het om permanente verandering en ontwikkeling. Geen enkele ontwerper zal de functie van een stoel ter discussie stellen, maar wel veranderde zitgewoontes of aspecten van het materiaal en de vormentaal. Willi Bruckbauer: Daar ben ik het volledig mee eens. Evenzo belangrijk: goed design moet ook de moed hebben om oude tradities op hun kop te zetten en te doorbreken. Anders zou BORA nooit succesvol zijn geweest. Bij mijn ontwikkeling stond de functie natuurlijk op de eerste plaats: de afzuiging die ik wilde ontwikkelen, moest beter afzuigen dan de conventionele afzuigkap. En vanzelfsprekend moest de vorm, in zekere zin de jurk, verleidelijk zijn in zoverre je dit begrip voor een technisch product kunt gebruiken. Het ging er mij vooral om de keuken als leefruimte aantrekkelijker en gezelliger te maken. En dat is nog steeds de drijfveer van mijn ondernemend denken. Want het rad blijft draaien, je moet voortdurend de vinger aan de pols houden. Met name wat het ontwerp van een product aangaat. Er is ook altijd zoiets als een tijdgeest. Peter Zec: Tijdgeest is een goed sleutelwoord. Volgens mij spelen er verschillende trends in het productdesign. Op het gebied van materiaalonderzoek en vormgeving probeert men organische en natuurlijke processen na te bootsen. Bovendien houden steeds meer ontwerpers zich bezig met vragen over de robotica. Apparaten die zelfstandig opereren en kunstmatige intelligentie bezitten, spelen nu al een grote rol in het dagelijks leven. BORA MAGAZINE 53

ONELIFE #38 – English
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
MPuls 02/19
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
SeeMagazin 2018
KPM Magazin 2018
ONELIFE #38 – Taiwanese
ONELIFE #38 – Chinese
ONELIFE #38 – Arabic
ONELIFE #38 – Korean
ONELIFE #38 – Russian
ONELIFE #38 – Japanese
ONELIFE #38 – Spanish
ONELIFE #38 – US English
ONELIFE #38 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #38 – Dutch
ONELIFE #38 – Italian
ONELIFE #38 – French
ONELIFE #38 – English
ONELIFE #38 – German
ONELIFE #37 – Arabic
ONELIFE #37 – Korean
ONELIFE #37 – Japanese
ONELIFE #37 – Spanish
ONELIFE #37 – US English
ONELIFE #37 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #37 – Dutch
ONELIFE #37 – Italian
ONELIFE #37 – German
ONELIFE #37 – English
ONELIFE #36 – US English
ONELIFE #36 – English
ONELIFE #36 – Taiwanese
ONELIFE #36 – Russian
ONELIFE #36 – Dutch
ONELIFE #36 – Korean
ONELIFE #36 – Japanese
ONELIFE #36 – Italian
ONELIFE #36 – German Global
ONELIFE #36 – French
ONELIFE #36 – Spanish
ONELIFE #36 – Chinese
ONELIFE #36 – Brazilian
ONELIFE #36 – Arabic
ONELIFE #35 – Chinese
ONELIFE #35 – Arabic
ONELIFE #35 – Korean
ONELIFE #35 – Russian
ONELIFE #35 – Japanese
ONELIFE #35 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #35 – American English
ONELIFE #35 – Dutch
ONELIFE #35 – Italian
ONELIFE #35 – Spanish
ONELIFE #35 – German
ONELIFE #35 – English
ONELIFE #34 – Arabic
ONELIFE #34 – Korean
ONELIFE #34 – Russian
ONELIFE #34 – Japanese
ONELIFE #34 – Italian
ONELIFE #34 – American English
ONELIFE #34 – Spanish
ONELIFE #34 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #34 – Dutch
ONELIFE #34 – French
ONELIFE #34 – German
ONELIFE #34 – English
ONELIFE #33 – Arabic
ONELIFE #33 – Brazilian Portuguese
ONELIFE #33 – Spanish
ONELIFE #33 – French
ONELIFE #33 – German
ONELIFE #33 – Italian
ONELIFE #33 – Japanese
ONELIFE #33 – Korean
ONELIFE #33 – Dutch
ONELIFE #33 – Russian
ONELIFE #33 – English
ONELIFE #33 – American English
Jaguar Magazine 01/2018 – German
Jaguar Magazine 01/2018 – English
Jaguar Magazine 01/2018 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2018 – Brasilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2018 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2018 – American Englisch
Jaguar Magazine 01/2018 – Korean
Jaguar Magazine 01/2018 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2018 – Italian
Jaguar Magazine 01/2018 – French
Jaguar Magazine 01/2018 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 03/2017 – German
Jaguar Magazine 03/2017 – English
Jaguar Magazine 03/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 03/2017 – French
Jaguar Magazine 03/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 03/017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 03/2017 – American English
Jaguar Magazine 03/2017 – Korean
Jaguar Magazine 03/2017 – Russian
Jaguar Magazine 03/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – English
Jaguar Magazine 02/2017 – German
Jaguar Magazine 02/2017 – French
Jaguar Magazine 02/2017 – Italian
Jaguar Magazine 02/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 02/2017 – Korean
Jaguar Magazine 02/2017 – Russian
Jaguar Magazine 02/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 02/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 02/2017 – American English
Jaguar Magazine 02/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – English
Jaguar Magazine 01/2017 – German Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch
Jaguar Magazine 01/2017 – French Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Spanish
Jaguar Magazine 01/2017 – Chinese
Jaguar Magazine 01/2017 – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine 01/2017 – German Local
Jaguar Magazine 01/2017 – French Local
Jaguar Magazine 01/2017 – American
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Local
Jaguar Magazine 01/2017 – Italian Global
Jaguar Magazine 01/2017 – Japanese
Jaguar Magazine 01/2017 – Arabic
Jaguar Magazine 01/2017 – Korean
Jaguar Magazine 01/2017 – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – English
Jaguar Magazine DESIGN – German
Jaguar Magazine DEISGN – French
Jaguar Magazine DESIGN – Dutch
Jaguar Magazine DESIGN – Russian
Jaguar Magazine DESIGN – Brazilian Portuguese
Jaguar Magazine DESIGN – Spanish
Jaguar Magazine DESIGN – Italian
Jaguar Magazine DESIGN – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – English
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – German
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – French
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Japanese
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Finnish
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Belgian Dutch
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Austrian
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – South African
Jaguar Magazine BLOCKBUSTER – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – German Retail
Jaguar Magazine DYNAMIC – English
Jaguar Magazine DYNAMIC – German
Jaguar Magazine DYNAMIC – French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian Dutch
Jaguar Magazine DYNAMIC – Spanish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Finnish
Jaguar Magazine DYNAMIC – Belgian French
Jaguar Magazine DYNAMIC – Japanese
Jaguar Magazine PERFORMANCE – English
Jaguar Magazine PERFORMANCE – German
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – French
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Finnish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Spanish
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian Dutch
Jaguar Magazine PERFORMANCE – Belgian French
LfA Magazin Frühjahr/Sommer 2019
LfA Magazin Herbst / Winter 2018
LfA-Magazin Frühjahr / Sommer 2018
LfA-Magazin Herbst / Winter 2017
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2017
LfA Magazin Herbst / Winter 2016
LfA Magazin Frühjahr / Sommer 2016
BORA Magazin 01|2019 – Deutsch
BORA Magazine 01|2019 – English
BORA Magazine 01|2019 – Danish
BORA Magazine 01|2019 – Dutch
BORA Magazine 01|2019 – Swedish
BORA Magazine 01|2019 – Russian
BORA Magazine 01|2019 – Polish
BORA Magazine 01|2019 – Norwegian
BORA Magazine 01|2019 – Italian
BORA Magazine 01|2019 – French
BORA Magazine 01|2019 – Finnish
BORA Magazine 01|2019 – Spanish
BORA Magazine 01|2019 – Czech
BORA Magazin 02|2018 – Deutsch
BORA Magazine 02|2018 – Danish
BORA Magazine 02|2018 – English
BORA Magazine 02|2018 – Spanish
BORA Magazine 02|2018 – French
BORA Magazine 02|2018 – Italian
BORA Magazine 02|2018 – Dutch
BORA Magazine 02|2018 – Norwegian
BORA Magazine 02|2018 – Polish
BORA Magazine 02|2018 – Swedish
BORA Magazine 02|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – Deutsch
BORA Magazin 01|2018 – French
BORA Magazin 01|2018 – Italian
BORA Magazin 01|2018 – Czech
BORA Magazin 01|2018 – English
BORA Magazin 01|2018 – Dutch
BORA Magazin 01|2018 – Polish
BORA Magazin 01|2018 – Spanish
BORA Magazin 01|2018 – Swedish
BORA Magazin 01|2018 – Norwegian
BORA Magazin 01|2018 – Danish
BORA Magazin 01|2018 – Russian
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Spanisch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Polnisch
BORA Magazin – Dänisch
BORA Magazin – Norwegisch
BORA Magazin – Schwedisch
BORA Magazin – Tschechisch
BORA Magazin – Englisch
BORA Magazin – Deutsch
BORA Magazin – Italienisch
BORA Magazin – Niederländisch
BORA Magazin – Französisch
BORA Magazin – Spanisch
SeeMagazin 2018
SeeMagazin 2017
SeeMagazin 2016
SeeMagazin 2015
SeeMagazin 2014
SeeMagazin 2013
SeeMagazin 2012
SeeMagazin 2011
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr/Sommer 2019
Ludwig Beck BEAUTY Herbst/Winter 2018
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2018
Ludwig Beck BEAUTY Herbst / Winter 2017
Ludwig Beck BEAUTY Frühjahr / Sommer 2017
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2016
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2015
LUDWIG Beauty Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2016
LUDWIG Herbst / Winter 2015
LUDWIG Frühjahr / Sommer 2015
LUDWIG Beauty Herbst / Winter 2014
MPuls 02/19
M-Puls 1/2019 Stadtausgabe
Focus Style – Oktober 2018
FOCUS STYLE – Mai 2018
FOCUS STYLE – Oktober 2017
FOCUS STYLE – April 2017
KPM Magazin 2018
KPM Magazin 2017
BORA 10|10 Kochbuch – Johann Lafer
Printmedien Bayern
Bosch eBike Systems Magazin 2018