Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin – Niederländisch

  • Text
  • Bora
  • Afmetingen
  • Kookzone
  • Glaskeramiek
  • Beleven
  • Vooraan
  • Kookzones
  • Achteraan
  • Technische
  • Systeem
Wir durften im Frühjahr 2017 das Kundenmagazin für BORA gestalten und in enger Zusammenarbeit mit dem Brand Management in insgesamt sechs Sprachen realisieren. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

BELEVEN ARCHITECTUUR Het

BELEVEN ARCHITECTUUR Het Weense architectenbureau Delugan Meissl Associated Architects gaat met elk gebouw een nieuwe weg op. Het wil conventies doorbreken en indrukwekkende gebouwen oprichten. Dat lukt ook, zoals het concertgebouw in Erl bewijst slechts een paar kilometer van BORA vandaan. Het concertgebouw van het Festival van Tirol oogt alsof het van een verre planeet komt en naar de Tiroolse alpenwereld is gereisd. Het landde en bleef hier. En toch past het in al zijn vreemdheid perfect in het landschap. Het Weense architectenbureau Delugan Meissl Associated Architects (DMAA) heeft het gebouw niet ontworpen om in schril contrast te staan met de natuur, maar wel om harmonieus samen te gaan met haar vormen. Het vloekt ook niet met het 'Passionsspielhaus', dat er vlak naast staat. Dat is halverwege de jaren 50 ontworpen door de Tiroolse architect Robert Schuller. Een moderne, ronde en heldere constructie een huis als een sculptuur. Opvallend en indrukwekkend. Het is niet makkelijk om daar tegenop te kunnen, maar het concertgebouw van DMAA is erin geslaagd. Het is als een puntige, mysterieuze broer van de witte, zwierige zus ernaast. Verrassend is het contrast tussen de binnenen buitenkant van het concertgebouw. Van het energieke, gespleten oppervlak van de twee in elkaar grijpende lichamen is niets meer te merken zodra je over de drempel van de ingang stapt. De gast wordt ontvangen in een Het gebouw is 90 meter lang, 71 meter breed en 22 meter hoog. De bouwtijd was 18 maanden en er zijn 9500 kubieke meter beton en 900 ton staal in verwerkt. Naast het concertgebouw van het Festival van Tirol van Delugan Meissl staat het 'Passionsspielhaus' uit de jaren 1950 van Robert Schuller. De concertzaal is met roodachtig acaciahout bekleed en biedt plaats aan 862 bezoekers. 84 BORA MAGAZINE

ARCHITECTUUR BELEVEN toch uiterst functionele wijze. Zielsverwanten. Het concertgebouw is geenszins het enige meesterwerk van DMAA. Veel gebouwen van het architectenbureau zien eruit alsof ze zo meteen zullen opstijgen. Hun puntig toelopende anken hun gevouwen vormen die aan origami doen denken en het ontbreken van logge rechthoeken zorgen voor een vloeiende structuur. De huizen zien eruit alsof ze op weg zijn naar ergens anders. Dynamische gebouwen voor een dynamische tijd. Al meer dan 20 jaar ontwerpen Elke Delugan-Meissl en Roman Delugan huizen. Sinds 2004 doen Het concertgebouw past in al zijn vreemdheid perfect in het landschap. rustige, stralend witte ruimte die, ondanks de asymmetrie, harmonisch is. Steeds weer openen zich uitzichten op het omringende landschap. De vloeiende vormen zorgen voor rust en in het westen nodigt een grote glazen gevel je uit tot vertoeven. De concertzaal bevindt zich als goed beschermde kern in het midden van het gebouw. Een door roodachtig hout omgeven plaats van concentratie en stilte, totdat het orkest begint te spelen. DMAA is erin geslaagd om van de weg naar het evenement, de omgeving van het concert, een belevenis te maken. Een bijzondere toegang, modern en tijdloos. Radicaal nieuw en toch karakteristiek. Zo men wil: een revolutie in de bouwwereld. In dit opzicht heeft het gebouw in Erl veel gemeen met BORA, waarvan het hoofdkantoor slechts op een paar kilometer afstand ligt. Ook bij BORA gaat het om het verenigen van vorm en techniek op een nieuwe, radicaal simpele en ze dit samen met vier andere partners onder de naam DMAA. Ze zijn begonnen met sociale woningbouw. In Wenen realiseerden ze eind jaren 90 twee woongebouwen, die nog steeds bekend zijn: de zogenaamde 'balk' in Donau City en de Mischek Tower, destijds het hoogste woonhuis in Oostenrijk. Het zijn maar nuances van deze ontwerpen die nog verwijzen naar de huidige stijl van DMAA. Ze zijn braver en nog niet zo radicaal ontvouwen als een ruimteschip uit 'Star Wars'. De stijl van DMAA is zeer divers. Niet alle nieuwere ontwerpen van de afgelopen jaren vertonen overeenkomsten met dat van het concertgebouw in Erl. En toch kon je ook toen al het doel van het bureau herkennen, namelijk om geen saaie monotonie, maar wel iets bijzonders, te ontwerpen. In de City Lofts in Wenen, die in 2001 werden voltooid, zien de 47 woningen er bijvoorbeeld allemaal verschillend uit. DMAA wilde altijd al nieuwe benaderingen vinden voor oude behoeften. Comfortabel en toch functioneel wonen bijvoorbeeld, maar inmiddels ook: in welke omgeving kan je goed werken of auto's ideaal presenteren of hoe ziet een modern hoofdkantoor eruit? DMAA ontwierp onder meer het Porsche Museum in Stuttgart, het hoofdkantoor van het farmaceutische bedrijf Novartis in Wenen en het EYE Filmmuseum in Amsterdam. Het gaat er hier niet om een formule te vinden die dan generisch wordt toegepast op elk nieuw project. DMAA vindt zichzelf bij elk nieuw project opnieuw uit. Het is een omwenteling die nooit tot stilstand komt. BORA MAGAZINE 85