Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin – Niederländisch

  • Text
  • Bora
  • Afmetingen
  • Kookzone
  • Glaskeramiek
  • Beleven
  • Vooraan
  • Kookzones
  • Achteraan
  • Technische
  • Systeem
Wir durften im Frühjahr 2017 das Kundenmagazin für BORA gestalten und in enger Zusammenarbeit mit dem Brand Management in insgesamt sechs Sprachen realisieren. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

BELEVEN INTERVIEW Tekst

BELEVEN INTERVIEW Tekst KLAUDIA MEINERT INTERVIEW "Je moet het met hart en ziel doen." 48 BORA MAGAZINE

INTERVIEW BELEVEN Tegen kookdampen. Tegen het conventionele. Tegen het verleden? Vreemd dat het zolang heeft geduurd voordat iemand de afzuiging van kookdampen naar beneden heeft ingevoerd. Wie is de persoon eracter een arant r n ieer eva een eie eier en huisvader met beide benen op de grond, die de keuken als zijn binnenzak kent. We hebben al veel over hem gehoord en gelezen: onconventioneel, anders dan anderen, in elk geval met de wind in de rug. Maar hoe is hij echt? Een gesprek met een man die niet alleen over kookdamp keuvelt. Maar die zich vurig inzet voor wat hij doet. Een gesprek met Willi Bruckbauer over ideeën en wat daaruit kan voortkomen. Meneer Bruckbauer, het is nu bijna tien jaar geleden dat u met uw ontwikkeling een markt hebt gecreëerd: een afzuigsysteem dat kookdampen naar beneden afzuigt. Hoe ging de bal destijds aan het rollen? Ik was schrijnwerker en eigenaar van een keukenstudio en mijn klanten vroegen mij steeds weer: "Waarom moet ik zo'n bombastische en lawaaierige kap in mijn keuken installeren, die vervelend in de weg hangt? Waarom is daar geen mooiere oplossing voor?" Er waren al zulke systemen op de markt, maar ze hadden nog grote technische nadelen. Daar zat potentieel in, dat heb ik snel gemerkt. Ik heb me intensief beziggehouden met deze wensen van de klanten en ben beginnen experimenteren. Dat was tien jaar geleden en het begon allemaal in mijn privékelder en in mijn showroom in Raubling. Maar een markt creëren of eventueel zelfs radicaal veranderen, doe je niet iedere dag. Voor een dergelijke pioniersactie is moed nodig. Het had echter minder met moed te maken dan met mijn geloof in het idee. Het principe is heel eenvoudig. En als je een BORA afzuiging één keer in actie hebt gezien, zeg je: "Dit is logisch! Dit functioneert!". Natuurlijk moet je geloven in wat je doet. Maar anders-zijn is al vaak eerst belachelijk gemaakt en daarna toch gewoon geworden. Daarvan heeft de geschiedenis voorbeelden te over. Wat zeker van groot belang is: je moet het met hart en ziel doen. Kunt u zich herinneren wanneer dit idee bij u opkwam? Dat was een proces. Ik had weliswaar een vrij duidelijke voorstelling van wat ik wilde ontwikkelen. Maar het duurde natuurlijk een tijdje om alles op punt te zetten en marktrijp te maken. Dan ben ik met het eerste preproductiemodel naar een vakbeurs getrokken, de huidige area30 in Westfalen. De grote bedrijven aan wie ik mijn idee voorstelde, zeiden: "Dat wordt geen succes. Daar is geen behoefte aan." Ook de bank toonde geen interesse. Maar ik geloofde in mijn ontwikkeling en ben dan op eigen houtje begonnen. Ik wist gewoon dat mijn product functioneerde beter dan de conventionele afzuigkappen. BORA MAGAZINE 49