Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin – Dänisch

  • Text
  • Hansgrohe
  • Bora
  • Magasin
  • Kogezone
  • Kogeplade
  • Produkt
  • Forrest
  • Vores
  • Tekniske
  • Rustfrit
  • Bagerst
Nach dem erfolgreichen Relaunch im Frühjahr 2017, erscheint die Herbst / Winter-Ausgabe des BORA Magazins nun sogar in insgesamt elf Sprachen. Ein Mix aus Produktinformationen und Geschichten hinter der Marke bietet dem Leser einen spannenden Einblick in die Welt von BORA.

OPLEVELSE At opleve

OPLEVELSE At opleve ARKITEKTUR Arkitektkontoret Delugan Meissl Associated Architects i Wien går i en ny retning med hver eneste bygning. De bryder med konventionerne og skaber imponerende bygningsværker. Det er muligt, hvilket koncerthuset i Erl, blot få kilometer fra BORA, er et godt bevis på. Koncerthuset for tyroler-festspillene ser ud, som om det er rejst til Alperne fra en fjern planet. Det er landet, og her bliver det. Og i al sin fremmedhed bringer det alligevel noget vidunderligt ind i landskabet. Arkitektkontoret Delugan Meissl Associated Architects (DMAA) har ikke skabt bygningen som et prangende modstykke til naturen, men i samklang med naturens former. Det er heller ikke i strid med Passionsspielhaus, som ligger i nærheden. Dette blev planlagt i midten af 50’erne af arkitekten Robert Schuller fra Tyrol. Et moderne, rundt, klart bygningsværk - et hus som en skulptur. Opsigtsvækkende og imponerende. At skulle eksistere ved siden af det er ikke let, men det kan koncerthuset af DMAA. Det står som den flotte, hemmelighedsfulde bror til den hvide, svingende søster. Modsætningerne mellem koncerthusets indre og ydre er fantastiske. Når man træder ind i koncerthuset, mærker man ikke noget til den energiske, knudrede overflade på de to legemer, som griber ind i hinanden. Gæsterne går ind i et roligt, hvidt lysende rum, der på trods af sin asymmetri, virker harmonisk. Gang på gang kommer udsigten til det Bygningen er 90 meter lang, 71 meter bred og op til 22 meter høj. Det tog 18 måneder at bygge den, og der blev brugt 9500 kubikmeter beton og 900 tons stål. Ved siden af koncerthuset for tyroler-festspillene udført af Delugan Meissl står Passionsspielhaus fra 1950’erne af Robert Schuller. Koncerthusets sal er beklædt med rødligt akacietræ og har plads til 862 besøgende. 70 BORA MAGASIN

ARKITEKTUR OPLEVELSE måder. Søskende i ånden. Koncerthuset er langt fra DMAA's eneste mesterværk. Mange af arkitektkontorets bygninger ser ud, som om de skal til at lette. De koniske kanter og foldede former, der minder om origami, samt afkaldet på klumpede firkanter får strukturen til at flyde. Bygningerne ser ud, som om de er på vej et andet sted hen. Dynamiske bygninger til en dynamisk tid. I mere end 20 år har Elke Delugan-Meissl og Roman Delugan designet huse, og i 2004 indgik de partnerskab med Koncerthuset passer i al sin fremmedhed perfekt ind i landskabet. omkringliggende landskab til syne. De flydende former sørger for ro, og på vestsiden inviterer et stort glasparti dig til at blive stående. I midten af bygningen befinder den godt beskyttede kerne sig: koncertsalen. Et sted beklædt med rødligt træ til stilhed og koncentration helt frem til orkesteret spiller den første optakt. DMAA har formået at gøre vejen til arrangementet og omgivelserne for koncerten til en oplevelse. En speciel indgang, moderne, som ikke følger nogen mode. Radikalt nyt - og helt sit eget. En revolution inden for bygningsværker om man vil. Bygningen i Erl har meget tilfælles med BORA, der har hovedkontor få kilometer derfra. Også hos BORA handler det om at føre form og teknologi sammen på nye, radikalt enkle og alligevel meget funktionelle fire andre og dannede DMAA. De begyndte med socialt boligbyggeri. I slutningen af 90’erne fik de opført to boligblokke i Wien, som stadig er kendte i dag. Det var den såkaldte Bjælke i Donau City og Mischek Tower, der dengang var den højeste boligblok i Østrig. Det er kun nuancer af disse bygningers design, der er tilbage i DMAA’s stil i dag. De er modigere og alligevel ikke så radikalt udført som et rumskib fra ”Star Wars”. DMAA's stil er meget mangfoldig. Ikke alle nye tegninger fra de sidste år ligner Koncerthuset i Erl. Alligevel kunne man allerede dengang se, at arkitektkontorets mål var at skabe noget særligt, og ikke bare kedelige bygninger som alle andre. I City-Loft i Wien, som stod klar i 2001, ser ingen af de 47 lejligheder ens ud. For DMAA har det altid handlet om at finde nye tilgange til gamle behov. Komfortable og alligevel funktionelle boliger, men nu også: I hvilket miljø kan man arbejde godt eller præsentere biler på en ideel måde - eller hvordan ser et moderne hovedkontor ud? DMAA har blandt andet designet Porschemuseet i Stuttgart, medicinkoncernen Novartis’ hovedkontor i Wien og det hollandske filmmuseum i Amsterdam. Essensen er, at der ikke findes en formel, som derefter bliver generisk påført hvert nyt projekt. DMAA tænker nyt med hvert nyt projekt. Det er et kredsløb, der aldrig bliver til stilstand. BORA MAGASIN 71