BELEVEN ARCHITECTUUR doelgericht en individueel was afgestemd op het wijndomein Hensel. De basiskwaliteit van het nieuwe gebouw is transparantie. Door de negen meter brede en plafondhoge glazen voorruit worden de wijnranken een deel van het interieur. En het venster kan voor de helft worden geopend. „Ik wilde de showroom naar buiten toe open presenteren. Iedereen kan er naar binnen kijken, iedereen kan er binnengaan“, zegt Thomas Hensel. „Op die manier nemen we de drempelvrees van de bezoekers weg. Wijn kopen is een kwestie van vertrouwen. En hoe kun je het vertrouwen winnen? Met openheid.“ En met helderheid. „De helderheid van onze wijnen en van het maken van de wijn moet tot uitdrukking komen in de architectuur van ons wijndomein“, zegt de 46-jarige eigenaar van het wijnhuis. De materialen dragen daar ook toe bij. De wanden van het paviljoen zijn sober bepleisterd, op de vloer vind je keramische tegels. En het plafond is bedekt met cementgebonden houtwolisolatieplaten. Alles is zeer zuiver en minimalistisch. Constructie, vorm en inhoud gaan perfect samen. De buiten- en binnenruimte vloeien mooi in elkaar over. De afgelopen jaren zijn er meer dan 100 nieuwe vinotheken bijgekomen in Rijnland-Palts. De showroom van wijndomein Hensel is zeker één van de meest indrukwekkende. „Wijnbouw en architectuur hebben altijd al bij elkaar gehoord“, legt Thomas Hensel uit. „Denk maar aan de prachtige kastelen van de Bordeauxstreek, die tot op heden het beeld van de Bordeaux-wijnen hebben bepaald.“ „De nieuwe vinotheek moest bij het moderne totaalplaatje passen.“ THOMAS HENSEL eigenaar en hoofdoenoloog van weindomein Hensel Gewichtloosheid: het paviljoen lijkt wel boven de binnenplaats te zweven. Een architectonische analogie met de wijnnamen „Aufwind“ (opstijgende wind), „Ikarus“ (Icarus) en „Höhenflug“ (hoge vlucht). 78
Links: Purisme — de bar van de vinotheek is voorzien van een HPL-plaat. Niets leidt af van het werkelijke doel van de showroom: unieke wijnen leren kennen. Onder: Hout is een cruciaal element in de wijnbouw en vinificatie. Op dezelfde manier speelt het materiaal een belangrijke rol bij het ontwerp van de nieuwe showroom. Wat de onderneming BORA en het wijndomein Hensel verbindt, is dat ook eigenaar en hoofdoenoloog Thomas Hensel ernaar streeft om de bestaande paden te verlaten, processen opnieuw te bekijken en innovatieve wegen in te slaan. Topkwaliteit is hierbij een constante en een vanzelfsprekendheid. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de uitstekende wijnen ook op de BORA Revolution Tour worden geschonken. 30 meter boven de grond zweven in een glazen kubus, terwijl je hemelse wijnen drinkt met namen als „Aufwind“ (opstijgende wind), „Ikarus“ (Icarus) en „Höhenflug“ (hoge vlucht): als dat geen passende en genotvolle samenwerking is! BORA MAGAZINE 79
Magazine 01 | 2018 Professional 2.0
INHOUD 22 BORA PROFESSIONAL 2.0 14
BORA Product
PRODUCT BORA PRINCIPE Het BORA prin
PRODUCT BORA SYSTEEM Een compleet s
2 jaar BORA garantie PLUS 1 jaar gr
BORA Professional 2.0 Het beste van
BORA Professional 2.0 — functione
De extra diepe kookvelden behoren t
BORA PROFESSIONAL 2.0 PRODUCT PKA/P
BORA Classic Innovatie tot in het k
BORA CLASSIC PRODUCT Links: BORA Cl
BORA Basic toebehoren Een greep uit
TECHNIEK BORA SYSTEEM BORA Universa
Koken in recirculatiemodus Luchtvoc
TECHNIEK BORA SYSTEEM BORA Professi
R5 R5 BORA Basic BFIA/BFIU Vlakinbo
COLOFON Colofon Contactgegevens Uit
BORA VERTRIEBS GMBH & CO KG Prof.-D
Laden...
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE