Aufrufe
vor 6 Jahren

BORA Magazin 01|2018 – Dutch

  • Text
  • Bora
  • Kookzone
  • Afmetingen
  • Keuken
  • Vooraan
  • Technische
  • Nieuwe
  • Materiaal
  • Glaskeramiek
  • Achteraan
BORA Magazine is published in 12 languages. It invites the reader to learn more about the BORA products and discover fascinating stories behind the brand.

BELEVEN INTERVIEW

BELEVEN INTERVIEW boekje. Ik bruiste gewoonweg van de ideeën en als je zoals ik overal komt, heb je wel wat te vertellen. Mijn interview met Frank-Walter Steinmeier bijvoorbeeld was bijzonder interessant. Je krijgt niet elke dag de kans om een kijkje te nemen achter de culinaire gordijnen van het staatsbedrijf. En natuurlijk is het een grote eer om een interview te kunnen doen met koningin Silvia van Zweden. Ik voelde me bijna van adel. Willi: En toch ben je dat niet, Johan. Je staat bekend als iemand die heel down-to-earth is en ook dat is een verbindende factor tussen ons twee. Misschien ligt het ook een beetje aan onze herkomst? Ik ben opgegroeid in Raubling in Beieren. De plek waar BORA vandaag de dag zijn hoofdzetel heeft. In onze kinderjaren vond je nog geen sterrenchefs in de buurt, maar wel eenvoudig en lekker eten uit de Alpen. Jij komt uit Steiermark en hebt me ooit eens met schitterlichtjes in de ogen over de kookkunsten van je moeder verteld. Johann: Voor mij was dat de vonk waarmee alles begon. En mensen zullen steeds koken. Het beroep van kok is daarom toekomstbestendig. Maar kennis en kwaliteit moet je verwerven, Beide mannen kennen en waarderen elkaar. Hun recept voor succes? Daar zijn Johann Lafer en Willi Bruckbauer het over eens: tempo, passie en een voortdurende zoektocht naar nieuwe wegen. 50 BORA MAGAZINE

telkens opnieuw. Dat was zo ongeveer ook mijn visie voor het Lafer-magazine: de mensen meenemen op een tocht doorheen de culinaire wereld, een wereld waarvan ik vurig hou en die ik graag wil delen. Dat geldt ook voor jou, Willi, dat je in vuur en vlam staat voor wat je doet. Anders zou je zo’n dagelijks leven nooit aankunnen. Leuk trefwoord: timemanagement. Johann, jij reist de wereld rond. Je gaat in Uruguay op zoek naar het beste vlees, je doet kookinspiratie op in heel Azië en je bent te zien op televisie. En Willi, jij bent intussen, na exact tien jaar met BORA, in 58 landen over heel de wereld vertegenwoordigd. Hoe gaan jullie om met deze werklast, hebben jullie een uitlaatklep? Willi: Ik pak dit tempo eigenlijk ook met tempo aan! Want ik ben niet alleen ondernemer, maar ook fervent wielrenner. Had ik in mijn jeugd, na tal van wielerkampioenschappen, ook het talent gehad om een geweldig wielrenner te worden, dan was ik professional geworden. Jammer genoeg is dat net niet gelukt, maar bij BORA zijn we er wel in geslaagd om drievoudig en regerend wereldkampioen Peter Sagan binnen te halen voor ons team BORA - hansgrohe. Dat is toch ook niet mis! Maar nu serieus: ik kan me het best ontspannen door op een mooie dag de fiets te nemen en gewoon te gaan rijden. Urenlang in weer en wind er vol tegenaan. Alleen of in gezelschap. Dat is mijn wereld. Dan valt zelfs de grootste stress van mij af. Johann: Voor mij zijn ook de momenten van rust belangrijk. Op een heldere winterdag vanop een hoogte van 1.800 m uitkijken over het besneeuwde landschap op de Reiteralm in Schladming in Steiermark: daar word je vanzelf stil van. En je weet in één klap wat echt belangrijk is in het leven. Wat is er nog belangrijk voor professioneel succes? Willi: Luisteren, meedenken en vooruitdenken. Wanneer ik met mensen praat, probeer ik me steeds in hen te verplaatsen. Ik probeer me in te beelden welke keuken ze bijvoorbeeld wensen. Op welk vlak kunnen we nog beter doen? Ik wil gewoon het keukenleven mooier maken. Stilstaan is geen optie voor mij. Johann: Ik vind het ook belangrijk om aan de toekomstige koks te denken. Daarvoor zet ik mij krachtdadig in. Bijvoorbeeld via de Next Chef Award, waarbij we op zoek gaan naar de volgende grote chef-kok. Er loopt zoveel talent rond! Maar ook amateurkoks koken tegenwoordig op een zeer hoog niveau. Sommige dingen die hobbykoks me voorgeschoteld hebben, konden zo op het menu van een toprestaurant. Willi: Wij kunnen het thema „Food“ alleen maar promoten en positief omkaderen met onze verschillende engagementen. We hebben echter ook jou als culinair expert. Qua optimale keukenapparatuur zijn wij dan de professionals. Ook in de privékeuken kunnen we dan een simpele vaststelling doen. Wie BORA aan het werk heeft gezien, zegt: „Ja natuurlijk, logisch toch. Dat werkt echt.“ Dat zijn voor mij de mooiste momenten, als er opnieuw iemand — een professionele kok of een hobbykok — overtuigd is van onze ontwikkelingen. Dat zijn duidelijke woorden. Hartelijk dank en veel energie gewenst voor jullie nieuwe projecten. We zijn benieuwd. BORA MAGAZINE 51