Aufrufe
vor 5 Jahren

ONELIFE #36 – Dutch

  • Text
  • Rover
  • Eerste
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Rovers
  • Twee
  • Jaguar
  • Wereld
  • Onze
Land Rover’s Onelife magazine showcases stories from around the world that celebrate inner strength and the drive to go Above and Beyond. This special issue of Onelife marks Land Rover’s 70th anniversary – a celebration of unparalleled achievement and pioneering innovation. We bring you the incredible story of how we reunited an original 1948 car with its former owners, as well as looking back at Land Rover vehicles’ most intrepid expeditions around the globe.

PREPRODUCTIEMODEL NR. 7

PREPRODUCTIEMODEL NR. 7 “HET MEEST VEELZIJDIGE VOERTUIG VAN GROOT- BRITTANNIË DE LAND ROVER. VOOR BOEREN, BUITENLUI EN INDUSTRIEEL GEBRUIK” DE WOORDEN WAARMEE DE LAND ROVER IN 1948 OP DE AUTORAI WERD AANGEPREZEN Boven: De SNX 910 wordt onthuld aan de voormalige eigenaren Reg Mason en June Maddison Rechtsboven: De auto weer terug op zijn geboorteplaats Rechtsonder: Reg Mason redde hem van de schroothoop, maar besefte destijds niet het belang van deze auto Als voorbijganger krijg je vanaf de weg weinig zicht op de zich immer ontwikkelende geschiedenis van de Land Rover-fabrieken aan de Lode Lane in Solihull. Hier worden de nieuwste, meest geavanceerde auto’s van het merk gemaakt, zoals de Range Rover Velar, de Range Rover en de Range Rover Sport Plug-in Hybride elektrische voertuigen (PHEVs). Van buiten de omheining van het streng beveiligde terrein ziet het kloppend hart van Land Rovers veelbezongen verleden eruit als een bescheiden gebouw. De Lode Lane-fabriek werd in 1939 aangelegd als een van de twee beoogde ‘schaduwfabrieken’ voor als er een oorlog zou uitbreken. Er werden eerst Bristol Hercules-vliegtuigmotoren geassembleerd, voordat Rover de faciliteit in 1945 overnam om er auto’s te produceren. In 1947 werden de eerste preproductiemodellen van Land Rover ontwikkeld, gebouwd en getest, en op de technische afdeling in Blok 1 werden de allereerste Land Rover Series 1 preproductie-auto’s nummers 01 tot en met 48 gebouwd. De latere Series 1, 2, 2a, 3, 3a en Defender-modellen werden in Blok 3 gebouwd, totdat de productie in januari 2016 werd beëindigd. Blok 1 is een van de weinige oorspronkelijke gebouwen die nog aan de Lode Lane staan de verweerde bakstenen hebben de Land Rover-geschiedenis vanaf dag één meegemaakt. Het glazen dak is nog altijd overdekt met verbleekte WOII-camouflagekleuren. Het is een toepasselijke setting voor een speciaal welkomstfeest. Want vandaag verwelkomt Blok 1 een zeer vereerde gast: de verloren gewaande preproductie-Land Rover nummer L07 die op 30 april 1948 op de Amsterdamse AutoRAI debuteerde als ‘het meest veelzijdige voertuig van Groot-Brittannië’. Het was een van de eerste Land Rovers die ooit in het openbaar waren gezien, naast haar zusters L03 en L05 (de L betekende dat het stuur links zat). En toch werd dit belangrijke voertuig in juni 1955 verkocht en geregistreerd onder het Britse kenteken SNX 910. Eind 1968 verdween de auto zelfs geheel van het toneel en werd hij verloren gewaand. Maar als bij toverslag is hij toch weer gevonden, en nog wel door iemand die een persoonlijke band met de Lode Lane-fabriek heeft. GELUKSGETAL 7 Reg Mason kent het fabrieksterrein, waar hij op prille veertienjarige leeftijd aan productieband P5 van Rover kwam werken, vlak naast de plek waar de Land Rovers werden gebouwd. Als verstokte Land Roverfan werkte Reg inmiddels gepensioneerd nog eens 25 jaar in 20

AMSTERDAM 1948 “DE MOTOR WAS NUMMER 6 EN DE VERSNELLINGSBAK EN RADIATEUR DROEGEN BEIDE HET NUMMER 7. HET PLAATJE WAS COMPLEET” LAND ROVER-FANAAT REG MASON, DIE DE AUTO ONTDEKTE 21