Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine PERFORMANCE – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Aluminium
  • Izzard
  • Auto
Nicht jeder darf das Jaguar Land Rover Testgelände in Gaydon besuchen. Wir schon: Für den exklusiven Fotoshoot des Jaguar XE versammelte sich unser Produktions-Team auf der geheimen Rennstrecke. Steffen Jahn fotografierte das brandneue Jaguar Fahrzeug. Das Set-up war aufgrund des für England typischen Wetters in den Control Towers der ehemaligen Flugbahn untergebracht. Kurze Regenpausen wurden dazu genutzt, mit eigens angemieteten Drohnen zu fotografieren. Das Ergebnis ist eine ästhetisch hochwertig und stimmungsvolle Strecke in der Ausgabe 01-2015 des J-Magazines.

3e Canada 9e Noorwegen

3e Canada 9e Noorwegen 2e Rusland 10e Bahrein Top 10 aluminiumproducenten wereldwijd 4e VS 8e Brazilië 5e Verenigde Arabische Emiraten 7e India 6e Australië 1e China Aluminium kan oneindig worden gerecycled. Momenteel kost het recyclen van aluminium slechts 5% van de energie die nodig is om nieuw aluminium te winnen (en geeft 92% minder broeikasgassen) 90 62 4 75% ton bauxiet levert één ton aluminium op genoeg voor 60.000 frisdrankblikjes ...van het gewicht van de aardkorst is aluminium miljard aluminium blikjes worden elk jaar in de VS verbruikt miljard hiervan wordt gerecycled. De bespaarde energie staat gelijk aan 19 miljoen vaten ruwe olie, genoeg om meer dan 1,7 miljoen auto's een jaar te laten rijden In cijfers van al het primaire aluminium dat sinds 1888 is geproduceerd, is nog altijd in gebruik Toepassingen van aluminium 17% Verpakking 10% Machines en fabrieken 20 10 5 5% Overig 25% Transport 25% Constructie 12% Elektrotechniek 6% Consumptiegoederen INFOGRAPHIC: PETER STADDEN 44 j THE PERFORMANCE ISSUE

TECHNOLOGY = 3 UUR Eén aluminium blikje recyclen bespaart genoeg energie om uw televisie drie uur aan te zetten Hedendaagse vliegtuigen bestaan voornamelijk uit aluminium en legeringen hiervan, maar er is nog ruimte voor verbeteringen. "Nieuwe ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld structurele componenten met een kern van metaalschuim. Deze zijn zeer licht en geluiddempend," aldus Polmear van Monash University. "Ze zijn niet goedkoop, maar worden al wel gebruikt voor panelen in sommige vliegtuigen en treinen". Aluminiumlegeringen doen ook niet onder voor staal. "Aluminium is niet zo sterk als legeringen op basis van ijzer," vervolgt Eskin van Brunel University, "maar qua specifieke sterkte kan het met staal wedijveren. Sommige aluminiumlegeringen en composieten hebben zelfs een grotere specifieke sterkte dan staal". Staal is dan wel goedkoper dan zijn lichtere broertje, maar aluminium wordt steeds vaker toegepast. Er zijn wolkenkrabbers bekleed met aluminium, treinen die met recordsnelheden rijden dankzij hun aluminium constructie, en het glanzende materiaal wordt steeds vaker gebruikt in de autobranche door merken die hun voertuigen lichter en zuiniger willen maken. Jaguar is altijd al een pionier geweest op het gebied van aluminium. In 1929, toen het bedrijf nog The Swallow Sidecar Company heette, werd het metaal al gebruikt. De carrosserie van hun wagens vielen op door de aluminium panelen, en ging langer mee dan hun tijdgenoten met een stoffen constructie. Vandaag de dag is Jaguar nog altijd een van de autofabrikanten die voorop lopen met het gebruik van aluminium. "De 2002 XJ is een goed voorbeeld," zegt Mark White, chief technical specialist, Body Complete bij Jaguar Land Rover. "We hebben bij die auto een gewichtsbesparing van meer dan 200 kg gerealiseerd ten opzichte van de voorgaande versie, en tegelijkertijd de eigenschappen van de auto verbeterd." Zelfs nu nog is White onder de indruk van de duurzaamheid van de auto. "Hij heeft al meer dan 10 Zweedse winters doorstaan en ziet er toch nog uit als nieuw, er is geen spatje roest of ouderdom te zien." White heeft net zo veel vertrouwen in het huidige gamma van Jaguar. "De XJ, XK, XE en F-TYPE kunnen dankzij hun aluminium carrosserie de tand des tijds doorstaan en toekomstige klassiekers worden." En dat is iets wat iedere Jaguar-eigenaar natuurlijk als muziek in de oren klinkt. Nog een zeer belangrijk voordeel van aluminium ten opzichte van andere lichtgewicht materialen zoals koolstof- ALLEEN ALUMINIUM KAN OOIT DE SITUATIE CREËREN WAARIN DE INDUSTRIE ZELFVOORZIENEND WORDT OP HET GEBIED VAN GRONDSTOFFEN. EN DAN ZOU DE CIRKEL HELEMAAL ROND ZIJN vezel, is de hoge mate van herbruikbaarheid. "Het opnieuw smelten van gebruikt aluminium kost slechts 5% van de energie die nodig is om het metaal uit bauxiet te winnen," aldus Polmear. Zijn collega Eskin voegt hier nog aan toe: "Aluminium is zo geschikt voor recyclen omdat het, in tegenstelling tot staal, niet roest. Ook wordt het veel gebruikt in constructies die voornamelijk uit aluminium bestaan, zodat het scheiden eenvoudig is." Maar Eskin zet hier wel een kanttekening bij wat betreft de verschillende soorten legeringen en composieten die in de auto-industrie worden gebruikt: "Deze moeten uiterst zorgvuldig worden gescheiden voordat ze worden gerecycled, er wordt momenteel onderzoek gedaan naar de beste methode om dit aan te pakken." Daarom werkt Jaguar Land Rover aan de implementatie van een recyclingprocedé voor alle productiefaciliteiten en leveranciers. Een belangrijke stap in dit proces is een nieuwe gerecyclede legering die in samenwerking met aluminiumbedrijf Novelis is ontwikkeld. "Ons doel is om in 2020 voor al onze producten 75% gerecyclede legeringen te gebruiken, en met deze legering komt die doelstelling binnen handbereik," aldus White. "Novelis bouwt ook een recyclingcentrum in Europa; dit centrum maakt deel uit van onze strategie voor ecologische duurzaamheid." De energie-intensieve productie van primair aluminium hoeft de duurzame productie van aluminium auto's dus niet in de weg te staan. Gerecycled aluminium zou het antwoord kunnen zijn op de problemen die autofabrikanten nu en in de toekomst tegenkomen. Aluminium is de perfecte combinatie van "prestaties, brandstofbesparing, beperking van CO 2 -emissie en recycling," zegt White, "en we blijven zoeken naar slimme manieren om het samen met andere materialen te gebruiken". Het is dan wel duurder dan staal en zwaarder dan koolstofvezel, maar in veel gevallen komt aluminium als beste uit de bus. Alleen aluminium kan ooit de situatie creëren waarin de industrie zelfvoorzienend wordt op het gebied van grondstoffen. En dan zou de cirkel helemaal rond zijn. THE PERFORMANCE ISSUE j 45