Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DYNAMIC – Dutch

  • Text
  • Cumberbatch
  • Pace
  • Nieuwe
  • Auto
  • Jaguar
  • Dynamic
  • Elba
  • Technologie
In der Jaguar Magazine Ausgabe 02-2015 stellen wir nicht nur den neuen Jaguar XF vor, sondern auch die verantwortlichen Technik-Experten dahinter. Außerdem ist es uns gelungen, ein Treffen mit zwei der gefragtesten britischen Schauspieler zu organisieren: Idris Elba begleiteten wir auf seiner Spritztour nach Berlin im neuen XE und Benedict Cumberbatch interviewten wir über den Dächern Londons ...

ROAD TRIP IDRIS EN ZIJN

ROAD TRIP IDRIS EN ZIJN AUTO’S... vervolg Ook goede Amerikaanse auto’s gehad? “Een Dodge Ram 1500. Mijn duurste auto tot dusver toen ik de serie The Wire had binnengehaald, heb ik zowat mijn complete eerste loon aan die auto gespendeerd. Ik heb ‘m nog steeds en hij is momenteel zelfs naar mij onderweg. Ik heb ‘m van Amerika naar Engeland laten overbrengen, en ik ga ermee naar (mijn huis in) Frankrijk rijden” Welke auto’s heb je nog? “Een Range Rover Autobiography, een prachtig ding. En groot. Massa’s plaats” Wat vind je van het merk Jaguar? “Het merk is historisch verweven met de Britse cultuur. Het heeft getoond dat het zichzelf kan heruitvinden zonder commerciële toegevingen en zonder gezichtsverlies. Jaguars zijn heel stijlvolle, elegante auto’s. Ik krijg heel wat aanbiedingen om met automerken samen te werken, maar ik heb altijd voor Jaguar gekozen. De Jaguar en ik hebben heel wat gemeen. Per slot van rekening reizen we allebei graag en zijn we typisch Brits” Beste rijervaring ooit? “Ik zou er niets op tegen hebben om Amerika te doorkruisen. Dat heb ik nog nooit gedaan. Ik ben wel al een keertje naar New York gereden met de Gumball Rally. Die ging via Londen, Amsterdam, Stockholm, Boston en Toronto naar New York. Dat was de moeite. Ik reed de rally met een Aston Martin DB9” Slechtste rijervaring ooit? “Ik vervoerde vroeger een DJ-geluidsinstallatie met een klein Ford-busje en op een keer viel een luidspreker achteraan bijna uit de wagen. Ik moest het ding vasthouden terwijl ik reed. Er was nog een andere kerel bij me, maar het was zes uur ’s morgens en hij lag te slapen als een marmot. Ik moest die verdomde luidspreker vasthouden en ik reed op de autosnelweg, dus ik kon niet stoppen. Het was een nachtmerrie” Strafpunten op je rijbewijs? “Nee” Zou je de delen onder een motorkap precies kunnen benoemen? “Tot op zekere hoogte: vast en zeker” Extra interview door Jenny Buchholz gaan Elba en de XE de baan op. Op het programma staan Folkestone, de Kanaaltunnel, Frankrijk, het Formule 1-circuit van Spa in België, een rit dwars door Duitsland en, tot slot, een DJ-set op het Europese lanceringsfeest van de XE in Berlijn. Alles bij elkaar toch een serieuze trip. Waarom heeft Elba eigenlijk met zo’n odyssee ingestemd? “Ik doe dit gewoon omdat ik van auto’s hou, dankjewel”, grijnst hij. Hij vertelt hoe Jaguar hem benaderde en zei: “Hier heb je een auto, Idris, kun je ermee rijden, je ermee amuseren en kijken wat je ervan vindt?” Maar hij is er de man niet naar om half werk te leveren. “Eigenlijk heb ik het razend druk”, gniffelt Elba terwijl hij zich in de bestuurdersstoel installeert van een XE die rechtstreeks uit de fabriek komt gereden en nog zo goed als geen kilometers op de teller heeft staan. Het NYMT verspreidt het geluid van zingende jongeren. De XE verspreidt het bedwelmende aroma van innovatief Jaguar-design. “Ik ben een drukbezet man”, gaat hij verder. “En om eerlijk te zijn, moeten Jaguar en ik nog een band met elkaar opbouwen. Ik heb voorgesteld: ‘Kijk, wat als ik er nu een keertje een testrit mee maak, een extreme testrit dan wel, van Londen naar Berlijn? En onderweg een aantal dingen doe?’ Daarom ook dat ik naar het National Youth Music Theatre wou komen. Hier is het voor mij allemaal begonnen, dus ik heb met een aantal jongeren samengezeten en dat hebben we gefilmd, gewoon super. Daarna rij ik naar België en dol ik een beetje met dit bakje op het circuit van Spa. Even flink op de proef stellen en kijken wat het zoal te bieden heeft.” Elba heeft een afspraak met Martin Brundle, de gewezen F1-piloot die dankzij zijn rijervaring als tv-autoriteit inzake autosport geldt. “Hij denkt dat hij me kan tonen hoe ik snel een rondje kan afleggen.” Elba snuift en laat die informatie even bezinken. “Ach, ik weet het niet”, zegt hij alvorens hij een grappige Marlon Brando-imitatie ten beste geeft. “We zullen wel zien.” Zoals de meesten wel weten, heeft Elba een passie voor alles wat snel is. Dit is tenslotte de man die in 2013 de tweedelige tv-documentaire King of Speed maakte. Voortbouwend op die passie werkt hij momenteel aan een serie voor Discovery Channel. “Ik doe een aantal zeer, zeer gevaarlijke dingen”, zegt hij. “De serie bestaat uit vier delen, en ik ben in de weer met motorboten, vliegtuigen, parachutes ...” Heeft hij zoiets voorheen al gedaan? “Nee en ja, ik ben ‘bezorgd’ (eigenlijk gebruikt hij een term die minder vatbaar is voor publicatie). Ik weet niet waarom ik heb gezegd dat ik het zou doen, maar ik doe het”, lacht hij. Toch heeft alles zo zijn voordelen: door de Discovery-serie heeft Elba nu een all-inverzekering, met inbegrip van alle mogelijke calamiteiten. Ongetwijfeld een geruststelling voor de Jaguar-ingenieurs die hun waardevolle XE nog voor de in mei geplande commerciële lancering het test terrein in Gaydon lieten uitrijden. 50 j THE DYNAMIC ISSUE

SPA-KUUR Elba trekt op de tweede dag van zijn road trip naar het Formule 1-circuit van Spa in België. De sneeuw dreigt roet in het eten te gooien, maar voormalig Formule 1-piloot Martin Brundle (foto boven) geeft hem professioneel advies over de ideale lijn. Elba raast met de XE OVER HET NATTE CIRCUIT EN HAALT OP DE RECHTE STUKKEN SNELHEDEN TOT 210 KM/H. HIJ VERLAAT HET CIRCUIT ZICHTBAAR ONDER STROOM THE DYNAMIC ISSUE j 51