kleinschalige creatieve industrie. Aan de andere kant van de andere schaal zal je geen groter voorbeeld dan Samsung vinden. Naast de elektronische goederen, waar het reusachtige conglomeraat het meest bekend om is, reiken de zeer diverse producten van wagens (Samsung-Renault) en kousen (via modehuis 8 Seconds) tot het grootste recreatiepark van het land (The Everland Resort). Samsung is niet alleen economisch ongelofelijk belangrijk – het bedrijf is goed voor ongeveer 20% van het Zuid- Koreaanse BBP, en nee, dat is geen drukfout – het beïnvloedt ook de cultuur. Naast bedrijven zoals Hyundai en LG profiteert het van een zeer trouwe klantenstam. Dat kan ook te maken hebben met een duidelijke maatschappelijke druk om lokale producten te kopen, wat door enorme reclamecampagnes versterkt wordt. Een noemenswaardige uitzondering is Apples aanzienlijke marktaandeel bij Seoels jonge creatieve gemeenschap. Omdat de jonge creatievelingen op hun werk of thuis een Mac gebruiken, kopen ze eerder een iPhone dan een Samsung Galaxy. De binnenlandse markt is zo sterk dat heel wat zeer succesvolle Koreaanse bedrijven en merken buiten Azië niet erg bekend zijn. Daartoe behoren ook Naver – de op vier na meest gebruikte zoekmachine ter wereld – en LINE, de op drie na grootste Instant Messaging-app ter wereld. HOOGGEAVANCEERD Heesung Jun (zie helemaal bovenaan) van 10 Corso Como Seoel (zie boven) promoot ‘slow shopping’, luxemode en kunst. Hyuna Kim, marketingmanager voor American Apparel Korea (rechts), vindt de energie van deze stad geweldig: “Mensen werken en feesten even hard.” Onder: De F-TYPE in een van Jaguars chique nieuwe showrooms in Seoel Deze nationale loyaliteit zet zich voort in de hoofdwinkelstraten, waar niet, zoals in veel andere hoofdsteden, op elke hoek Zara, H&M en Starbucks te vinden zijn, maar wel veel interessante lokale merken zoals Innisfree en Beanpole. Stadsdeel Gangnam met zijn exclusieve winkels – beroemd geworden door de indringende melodie van het nummer Gangnam Style – staat bol van vlaggenschipwinkels van internationale merken, zoals in Aoyama in Tokio en stadsdeel Mayfair in Londen. In 2008 opende de Italiaanse multibrandstore 10 Corso Como er in het kader van een gemeenschappelijk project met de modetak van Samsung zijn eerste Aziatische filiaal. Het radicale en ontspannende ‘slow shopping’-mantra van de keten en de verbinding van luxekleding met commercie en kunst veranderde de winkelervaring van de inwoners van Seoel. In plaats van in een drukke ‘K-Pop’-omgeving gaan ze ontspannen winkelen en krijgen persoonlijk advies. Anders dan in Japan ontwikkelt de luxegoederenmarkt zich in Korea slechts met enkele inheemse merken die er ook internationaal toe doen. Maar 10 Corso Como promoot bijvoorbeeld Steve J en Yoni P, Nonagon en History by Dylan, die tot de beste merken behoren. Lee Joo Young is hoofd Digitale Inhoud bij Dazed Korea, de lokale editie van Dazed & Confused, het Britse cultmagazine voor mode, pop en cultuur, en is om die reden de perfecte gesprekspartner als het over de digitale toekomst van mode gaat. “Omdat LG en Samsung ook kledingbedrijven bezitten, is het voor hen eenvoudig om mode en elektronica te combineren”, legt hij uit. “We zijn een natie die zich graag digitaal uitdrukt, daarom komen bij ons meer convergente gadgets en draagbare technologieën succesvol op de markt.” Via de Apple Watch over Samsung’s Gear tot Nike-hardloopschoenen, die 40 j THE DYNAMIC ISSUE
TRAVEL >> IK HOU VAN SEOEL OMDAT… JE HIER MAKKELIJK 24 UUR PER DAG ACTIEF KUNT ZIJN
Laden...
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE