Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine DESIGN – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Nieuwe
  • Auto
  • Pagina
  • Heel
  • Zelfs
  • Jaguars
  • Alleen
  • Onze
  • Stad
Im Mittelpunkt der Jaguar Magazine Ausgabe 01-2016 steht DESIGN: Das Themenspektrum reicht von einem formvollendeten Jaguar über innovative Architektur bis hin zu kunstvollen Produkten, die von der Natur inspiriert wurden.

PEOPLE INTERIEUR DAVE

PEOPLE INTERIEUR DAVE WALKER, 51 Dagtaak: Hoofdingenieur, Vehicle Concept & Package Vrije tijd: Ik ga wandelen en kamperen met mijn twee tienerzoons. Ik hou ook van videospelletjes, mijn lievelingsspel is Team Fortress 2 Mensen denken vaak dat ingenieurs zich alleen bezighouden met de cijfers en de fysica achter de auto, maar om die taal te beheersen moet je begrijpen wat een auto is en waar hij voor staat. Zo niet eindig je gewoon met een volkomen logisch, maar emotieloos vehikel. Een goede Jaguar moet de emoties aanspreken. De manier waarop we de kofferruimte van de F-PACE hebben ontworpen, lijkt me een goed voorbeeld. Heel wat ingenieurs zouden waarschijnlijk op alle mogelijke manieren de kofferbak groter proberen te maken om extra bagageruimte te winnen, maar hebben daarbij te weinig aandacht voor de vorm. Wat wij doen, is proberen de kofferbak eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken, zodat je echt het gevoel krijgt dat je er makkelijk grote voorwerpen kunt inleggen. Daardoor verlies je hier en daar misschien wel een halve liter volume, maar het eindresultaat ziet er gewoon veel beter uit. We hebben ook hard gewerkt aan de rijpositie. Van de stoel voorin hebben we bijvoorbeeld de neus twee graden naar omhoog gebracht en de achterkant twee graden naar omlaag. Het lijkt niet veel, maar het transformeert de auto. We hebben dynamica-experts het verschil laten testen en ze waren euforisch over de verandering. Er is nog een reeks aanpassingen aan de stoel, maar intrinsiek komt het erop neer dat je een beetje meer met de ‘knieën naar boven’ zult zitten en dat is de typische rijpositie voor een sportauto. Het geeft je dat sportieve gevoel. We hebben zelfs de hond van een van mijn ingenieurs Roly, een golden retriever digitaal gemeten om te beoordelen hoe gemakkelijk honden in en uit konden stappen. We hebben Roly zowel rechtstaand als zittend gemeten, want geloof het of niet, maar honden zijn groter als ze zitten. MENSEN DENKEN VAAK DAT INGENIEURS ZICH ALLEEN BEZIGHOUDEN MET DE CIJFERS EN DE FYSICA ACHTER DE AUTO, MAAR OM DIE TAAL TE BEHEERSEN MOET JE BEGRIJPEN WAT EEN AUTO IS EN WAAR HIJ VOOR STAAT DAVE WALKER, HOOFDINGENIEUR, VEHICLE CONCEPT & PACKAGE 22 j THE DESIGN ISSUE

INFOTAINMENT-GOEROE Alister Whelan bespreekt het interieur met Dave Walker in het Design Centre ALISTER WHELAN, 40 Dagtaak: Hoofd Interior Design Vrije tijd: Ik heb een kleine Fuji X-T1 met magnesiumbehuizing. Het is een compacte camera, maar hij is met heel wat verschillende lenzen uitgerust en heeft mijn passie voor fotografie opnieuw doen oplaaien. Ik heb een jong dochtertje, dus van haar neem ik veel foto’s De ruimte die we binnen in de auto creëren, is even belangrijk voor de designers als voor de packagingexperts. Het gaat om het vinden van het juiste evenwicht tussen de metrieke analyse en de gepercipieerde kwaliteit, ruimte en gebruiksvriendelijkheid. Een van de mooiste dingen aan de F-PACE vond ik de manier waarop we dat sportieve rijgevoel hebben behouden. We hebben nooit eerder een auto gemaakt die zo praktisch is en we wisten dat gebruikers de hoge bestuurderspositie aantrekkelijk vinden bij SUV’s, maar we wilden dat het wel nog steeds als een Jaguar aanvoelde, dus hebben we aan de middenconsole steunpunten aangebracht en hebben we de ‘Riva Hoop’ (het door de Riva-raceboot geïnspireerde rondhout) onder aan de voorruit en onder aan de schouderlijn van de deur een beetje doen zakken, zodat het voelt alsof je daadwerkelijk in en niet op de auto zit. PETER VIRK, 37 Dagtaak: Director of Connected Technologies & Apps Vrije tijd: Mijn baan is eigenlijk mijn hobby. Mijn huis is met alle mogelijke netwerken verbonden, zodat ik er voluit kan experimenteren. Fietsen maakt mijn hoofd vrij en geeft me tijd om na te denken. Ik heb thuis een tweeling, dus er gaat heel wat tijd naar mijn gezin Het departement dat ik leid, bestond drie jaar geleden nog niet. De wereld van de gebruiker verandert, dus moesten we de technologie van de gebruiker in de auto integreren. Er werken nu 28 mensen aan apps alleen en 400-500 in totaal voor infotainment. Mijn team werkt aan de gebruikerservaring, de zogenoemde InControl-apps, die van je telefoon op je voorruit worden geprojecteerd (HTML5- apps). Het centrale infotainmentscherm is van zeven inch naar 10,2 inch gegaan, dus het moet zo ontworpen worden dat het in de auto past dat is de hardware en dan overleggen we met het designteam zodat onze grafische toepassingen mooi samenlopen met de sfeer van het interieur. Het is geen gewoon navigatiescherm meer, het heeft audio, je kunt er tv op kijken, het geeft je de weersvoorspelling en leest het nieuws voor terwijl je aan het rijden bent (dat alles zonder je af te leiden). We willen een hybride systeem creëren, want als je rijdt, verlies je soms je verbinding en we hebben een systeem nodig dat zowel on- als offline kan worden gebruikt. In plaats van helemaal uit te vallen zal het systeem bijvoorbeeld vragen of je een bepaald muzieknummer via je telefoon of Spotify wil beluisteren. De gps-functie kan al je gegevens in een cachegeheugen bewaren terwijl je verbinding hebt, zodat je ook zonder verbinding nog de weg terug vindt. THE DESIGN ISSUE j 23