F-PACE SELVÄ NÄKYVYYS F-PACEN ajajan korkea istuin yhdistyy urheilulliseen XE-tyyliseen käsittelyyn. Se on suurenmoinen yhdistelmä tuuletusaukot ja keihäsmäinen linja näkyvät myös malleissa XE ja XF. Pohjimmiltaan tehtävämme oli yksinkertaisesti luoda planeetan parhaimman näköinen, urheilullisin crossover.“ Vaikka tietyt yksityiskohdat ovat yhteisiä, mittasuhteet tekevät suuren eron muihin ryhmän autoihin. Burgess jatkaa: „F-PACElla on pitkähkö korinylitys takana luomassa draaman tuntua. Pystyimme tekemään sen, koska meillä on poikkeuksellisen lyhyt korinylitys edessä. Työskentelimme todella ahkerasti insinööritiimin kanssa tämän aspektin luomiseksi. Kun kilpailijamme parkkeeraa automme viereen, se ei kestä vertailua. Tämä on hyvin jännittävää.“ Hän on oikeassa, auton kauneus selvenee lähemmässä tarkastelussa. Tarkkailen F-PACEn sivuprofiilia; jaguarin olkapään linjan eteneminen kurvikkaasti ikkunan yläpuolelta laajaan ja hyvin näkyvissä olevaan linjaan takapyörien yllä on fantastinen. Ei ollut myöskään helppoa saada autoa tuotantokelpoiseksi, kuten David Hoadley, „body-less-doors“ moduulijohtaja myöntää: „lonkan linja takapyörän kaaren yllä on F-PACEN avainpiirteitä ja suuri haaste, mutta emme halunneet tehdä kompromissia, joten menimme niin 20 j MENESTYKSEN RAJOILLA
F-PACEN OHJAUSTUNTUMA ON YKSI PARHAISTA LUOKASSAAN. EI USKOISI ETTÄ ISTUU CROSSOVERISSA. PETER DAVIS, AJONEUVOJEN DYNAMIIKKA pitkälle, kuin mahdollista.“ Burgess selventää tehtävän laajuutta – ja saavutusta: „Olisimme voineet saada aikaiseksi ratkaisun ensimmäisenä päivänä, jolloin olkapäistä olisi tullut puolta kapemmat. Mutta tämä design aloitti kolmen kuukauden kestävän prosessin, olin tosi vaikuttunut alumiinin muotoilun mahdollisuuksista. Uurempi kuin Porsche Macan, mutta pienempi kuin Audi Q7, F-PACEN asema on hyvä. Pitkähkö takaosan korinylitys ei ole ainoastaan estetiikkaa, se myös suurentaa takaosan jalka- ja tavaratilaa. Itse asiassa F-PACE kehuu päihittävänsä kilpailijat 650 litran matkalaukkutilalla, tavaratilan leveyden ollessa 1,25 m (1,05 m pyöränväliä). Tämä tekee autosta yhtä käytännöllisen kuin hyvännäköisenkin. Burgess on innoissaan: „Kun istuimet on käännetty matalaksi, tilaa on uskomattomasti. Jopa istuinten ollessa ylhäällä tavaratila on todella suuri, mikä on mukavaa, mutta Jaguarille epätavallista. Tuotevalikoi-massa löytyy uurteisia istuinpeitteitä, jotka muistuttavat klassisen Jaguarin istuimia 60- ja 70- luvuilta, mutta ovat kuitenkin uudenaikaisia. Keulassa, F-PACEN ajajan sijaintia on nostettu merkittävästi, mikä taas on luonut enemmän säilytystilaa alapuolelle sekä kuljettajalle enemmän esteetöntä näköalaa tielle ja kauemmaskin. Ajoneuvojen dynamiikasta vastaava tekninen johtaja Peter Davis toteaakin: „F-PACEN ohjaustuntuma on paras luokassaan johtuen meidän tavastamme toimia täällä Jaguarilla. Ei uskoisi että istuu crossoverissa. Meillä on F-TYPEN inspiroima etuakseli osana erittäin huolellisesti suunniteltua ajodynamiikkaa.“ Olemme lanseeraamassa laajaa valikoimaa moottoreita (saatavuudessa on markkinakohtaisia eroja). Valikoimaan kuuluu neljän sylinterin 20d Ingenium i4 diesel -turbomoottori 180 hv, 300 hv:n 30d- diesel ja 340 hv:n ja 380 hv:n 3 litran V6-bensamootto-ri manuaalin ja automaattivaihteiston kanssa, taka- tai nelivetona. Hiilidioksiidipäästöt ovat alkaen vain 129 g/km ja polttoainekulutus vain 4,87 l/100 km. Sisätiloihin on saata-vissa XE:n designit Pure, Prestige, R-Sport, S ja Portfolio. F-PACEN konseptiauton esi-isän kunniaksi Jaguar tuo ensipainoksen markkinoille, jolla on 22-tuuman renkaat, TFT-näytön MENESTYKSEN RAJOILLA j 21
Jaguarin maailma Uudet tekniikan ke
UUTISIA & TAPAHTUMIA ONNEKSI OLKOON
Koon tarkistusta, vasemmalla: James
JAGUAR MAGAZINE MENESTYKSEN RAJOILL
VIIMEINEN SIVU Vaati taas aika lail
El Toro Patented Perpetual Calendar
Laden...
Laden...
Laden...
STORYBOARD GMBH
WILTRUDENSTRASSE 5
D-80805 MÜNCHEN
FON +49 (0)89 - 9010976 - 10
FAX +49 (0)89 - 9010976 - 68
MAIL: INFO@STORYBOARD.DE