Aufrufe
vor 6 Jahren

Jaguar Magazine 02/2017 – Dutch

  • Text
  • Jaguar
  • Auto
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Waar
  • Eerste
  • Zegt
  • Onze
  • Zoals
  • Twee
Das neue Jaguar Magazin präsentiert den neuen Jaguar E-PACE, blickt hinter die Kulissen der spektakulären Formel E und spricht mit Uhrengenie Jean-Claude Biver darüber, wie es ihm gelingt immer am Puls der Zeit zu bleiben. Lesen Sie rein in die neue Ausgabe THE JAGUAR 02.

MARKE SPANNING OP DE

MARKE SPANNING OP DE BAAN Jason Barlow kijkt achter de schermen in de week voorafgaand aan de Formule E-race in Mexico Stad om te zien hoe teamwork en een minutieuze voorbereiding Panasonic Jaguar Racing een boost geven PHOTOGRAPHY: LKJDÄLKJDF KJLÄKJ ÖÄÖK ; DFÄÖLKJÄLKDJ ÖÄDFÖÄ (2) 36 THE JAGUAR

Het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico Stad ligt op een imposante 2240 meter boven de zeespiegel. Hier kronkelt 2,1 kilometer asfalt door een van de vele parken die de met 22 miljoen inwoners uitpuilende megastad enigszins leefbaar maken. Tijdens het spitsuur begeven zich een verlammende 3,5 miljoen auto’s op de wegen van de stad, maar het Panasonic Jaguar Racing Team laat niets aan het toeval over. Integendeel: het schema in de week voorafgaand aan een evenement zoals de race in Mexico Stad is met militaire precisie uitgewerkt. Het begint op woensdagmiddag klokslag twaalf, als de ondersteunende crew toegang krijgt tot de garage om uit te laden, terwijl racetechnici en monteurs de eerste van vele briefings bijwonen die nodig zijn om het team op de hoogte te stellen als het op een nieuwe racelocatie aankomt. We nemen een exclusief kijkje bij de voorbereidingen zowel op als buiten de baan. FOTOGRAFIE: LAT PHOTOGRAPHY PHOTOGRAPHY: LKJDÄLKJDF KJLÄKJ ÖÄÖK ; DFÄÖLKJÄLKDJ ÖÄDFÖÄ (2) GOED VOORBEREID Mexico Stad zelf zorgt al voor unieke uitdagingen, zoals Jaguar-coureur Adam Carroll onthult: “We racen op bloedhete locaties, dus een paar sessies in een sauna zijn belangrijk om te acclimatiseren. Voor de race in Mexico hebben we ons samen met het team op Lough - borough University ook voorbereid op de grote hoogte, om onze cardiovasculaire hartslag te verbeteren.” Verder onderzoek en meer voorbereidingen worden uitgevoerd nog voor het team het Britse hoofdk wartier heeft verlaten. Carrolls raceengineer Patrick Coorey: “Als we op een nieuw circuit racen, vragen we vier weken van tevoren informatie op zoals CAD-tekeningen. We kijken meestal eerst naar een gedetailleerde rijsimulatiekaart. Die gebruiken we om verschillende opties te simuleren, de kenmerken van de baan te leren kennen en die te vergelijken met circuits die we al kennen. We zoeken de meest efficiënte wijze om tijdens een ronde energie te gebruiken en terug te winnen.” Dat is echter nog niet alles. “Omdat we nog nooit eerder op de circuits hebben gereden, kijken we zo snel mogelijk na de aankomst op woensdag naar afwijkingen van de simulaties”, aldus Carroll. “Kleinere gaten of hobbels zie je ter plekke pas, dus moeten we de baan uit de eerste hand leren kennen.” Voet aan de grond: race-engineer Patrick Coorey (rechtsboven) en het team verkennen het circuit THE JAGUAR 37