Aufrufe
vor 7 Jahren

Jaguar Magazine 01/2017 – Dutch

  • Text
  • E
  • Svr
  • Type
  • Pace
  • Pace
  • Jaguar
  • Formule
  • Nieuwe
  • Auto
  • Elektrische
Lassen Sie sich elektrisieren in der Frühjahrs-Ausgabe 2017 des Jaguar Magazins: Wir stellen Jaguar's revolutionären I-PACE vor, zeigen digitale Diamanten, die mithilfe neuester 3D-Technologie erstellt werden und freuen uns über Jaguar's Rückkehr in die Formel E. In Schweden entdecken wir im F-PACE die Stadtfluchten nahe Göteborg, die kaum jemand kennt und in Texas lassen wir den F-TYPE SVR mit seinen rund 322 km/h auf die Straße. Es gibt viel zu entdecken in der neuen Ausgabe des Jaguar Magazins!

TEGENPOLEN TREKKEN

TEGENPOLEN TREKKEN ELKAAR AAN: Ontwerper Norman Weber laveert tussen klassiek en modern en gebruikt daarbij hoogwaardige materialen zoals edelstenen in combinatie met synthetische componenten van plastic of nylon, zoals te zien is op deze broche. 46 THE JAGUAR

DESIGN “ Zelfs in het tijdperk van 3D-juwelen blijft het vakmanschap van de juwelenontwerper een bron van schoonheid en fascinatie.” interessante materialen en processen om zijn juwelen te creëren. Hoewel Kruger met traditionele methodes werkt, zijn diens sieraden representatief voor de richting die het ontwerpen van juwelen uit gaat. Zijn aanpak draait rond structuren, kleuren en patronen, waardoor zijn werk “ideeën in klein formaat” kan overbrengen, zoals hij het zelf noemt. Met haar werk streeft Dorry Hsu, een Chinese kunstenares en een van mijn vroegere studentes aan het Royal College, naar een intelligente mix van digitale technologieën en traditioneel vakmanschap. Haar werk heeft een exuberante, barokke designtaal, bevat uitgebreide experimenten met kleuren en toont dat er nog steeds een plaats is voor complex vakmanschap in combinatie met additive manufacturing de afwerking doet ze nog grotendeels met de hand. Een andere kunstenaar die de digitale revolutie heeft omarmd, is Norman Weber. Hij deinst er niet voor terug om qua juwelenontwerp platgetreden paden te bewandelen, maar ontdoet zich daarbij van de traditionele hiërarchie. Hij verwerkt zelfs goedkope stenen en synthetische materialen in dure, hoogwaardige producten. Webers werk behandelt terloops nog een ander belangrijk punt. Want hoewel we met een ‘heerlijke nieuwe wereld’ worden geconfronteerd als het gaat over productie en design, zou het verkeerd zijn om te denken dat er voor de toekomstige productie van juwelen geen vakmanschap meer vereist is of dat we evolueren naar massaproductie. Een aantal individuele componenten kunnen nu sneller worden geproduceerd, maar er is nog een lange weg af te leggen FOTOGRAFIA: JULIA SKUPNY, PR voor we componenten met edele metalen kunnen maken met gebruikmaking van additive manufacturing. Achter de schermen is een aantal aspecten van de productie ingewikkelder geworden door de steeds complexere componentvormen en de toenemende diversiteit aan gebruikte materialen. We staan aan het begin van een nieuw en opwindend tijdperk in het ontwerp van moderne juwelen. Een tijdperk waarin de focus op de interactie tussen de creatieve kunstenaar en de computer zal liggen. Maar er is geen magische ‘printknop’; het afgewerkte product is altijd het resultaat van minutieuze experimenten in elke stap van de juwelenproductie. Zelfs in een tijdperk van 3D-modellen blijft de visie van de juwelenontwerper een bron van schoonheid en fascinatie. OVER DE AUTEUR De Duitse juwelenontwerpster SILVIA WEIDENBACH behaalde een master in Goudsmederij, Zilversmederij, Metaalbewerking & Juwelen aan het Royal College of Art in Londen en een diploma Beeldende Kunst aan de Universiteit voor Kunst en Design, Burg Giebichenstein, in Halle (Duitsland). Voor haar juwelen combineert ze traditionele technieken en digitaal vakmanschap. Daarbij koppelt ze met de hand gezette diamanten aan moderne technologieën zoals de ‘haptische arm’, een digitale tool waarmee de gebruiker de ‘virtuele klei’ van een bepaald design kan boetseren. Weidenbach werkt in het Londense Hatton Garden Goldsmith Centre en is gastdocente aan het Royal College of Art. THE JAGUAR 47